Změna. Byla, je a bude.
štítek Investice čtení na 4 minuty
Když se podívám na trh, první věc, kterou udělám je, že si zakreslím kde se cena pohybovala rychle a kde pomalu, resp. rozdělím ho na úseky trendující a konsolidující (chopp). Tohle rozdělení udělám na všech časových rámcích, od nejvyššího až po intradenní. Proč? Na to se pokusím odpovědět tímto článkem.
Historicky žádný živočišný druh, žádná civilizace, žádný systém ani žádný názor nepřežil, aniž by se adaptoval svému dynamickému prostředí. Statičnost na tomhle světě nepřežívá, a už vůbec nemá šanci přežít obchodní systém, který stagnuje a nevyvíjí se. Na trhu probíhají různě dlouhá období. Období zcela určitě začne, má svůj průběh a skončí. Nové období navzdory odporu dosavadního paradigma začne, někteří lidé si to uvědomí včas, naskočí do nově se vytvářejícího trendu, a ten je vynese nahoru. Když je tento nový trend u konce, začne si většina uvědomovat, že se starým paradigmatem něco není v pořádku, a přestoupí do nového trendu. A všem, kteří do trendu vstoupili na začátku vydělají na dovolené a nová auta.
Související
Právě jsme si rozdělili obchodníky do tří kategorií. V čele jsou inovátoři. To jsou poučení obchodníci, kteří očekávají změnu trendu, a sledují, jak se chovají všichni ostatní. Pokud mají hodně peněz, mohou dokonce zahajovat změnu trendu- mluvím tedy o smart money a lidech, kteří si utvoří předpoklad o tom, kdy budou velcí obchodníci dělat byznys. Tito obchodníci vydělávají, ale zároveň nesou riziko toho, že půjdou proti davu a že jejich pokusy o obrat budou rozjetým davem odmítnuty. Tahle rizika se ale dají značně omezit.
Za nimi je brzká většina. Ta se inovátorům hodí, protože hradí většinu nákladů na tvorbu samotného trendu (potažmo na výše zmíněnou dovolenou). Patří mezi ně např. momentoví obchodníci a obchodníci, rozhodující se čistě na základě zpráv. Takové skupiny reagují na tržní reklamní mechanismus. Cena je často hnána tam, kde by mohla nalákat nové obchodníky. Je tedy možné říct, že cena je reklamní mechanismus. A pokud si představím, že jsem inovátor s velkým kapitálem a potřebuji aby šel trh nahoru, řeknu lidem, že nahoru půjde. Jak to udělám? Začnu nakupovat. Další otázka je: kdy to udělám? Například když zpráva o prodeji nového iPhonu říká, že trh půjde nahoru (proto jdou někdy trhy se zprávami a někdy proti nim, protože smart-money využívají příležitosti). Zpráva je tedy druhý reklamní mechanismus.
Dlouho po tom, co inovátoři změnili směr trendu, a kdy se k nim přidala brzká menšina, do trhu konečně začne naskakovat pozdní většina a opozdilci. Jsou to obchodníci, kteří si změny doteď nevšimli, nebo si nebyli jistí, jestli je bezpečné vstupovat (Do trhů mimochodem nikdy není bezpečné vstupovat. Z tohoto důvodu existuje risk managament, ale to je téma na jiný článek). Tito obchodníci jsou hnáni davovým šílenstvím na vrcholu stoupajícího trendu. Tuhle situaci jsme mohli minulý rok pozorovat na zlatě. Na zlatě se ale stalo to, že když bylo inzerováno úplně všude a cena se řítila nahoru (oba tržní reklamní mechanismy), inovátoři začali prodávat. Kdyby v trhu ale nebyla pozdní většina a opozdilci, cela by začala okamžitě klesat. Protože tam byli, cena vytvořila konsolidující oblast, kde došlo k přesunu peněz z rukou stávajících inovátorů, do rukou opozdilců. Stávající inovátoři si vybrali zisky, a noví inovátoři si od stávajících opozdilců vzali kontrakty na short (Z tohoto důvodu jsou trhy velmi zřídka přímo ze stoupajícího trendu do klesajícího. Většinou se na vrcholu tvoří konsolidující oblast). Došlo k výměně a cena se mohla vydat dolů.
Samozřejmě jsem nezapomněl na původní brzkou většinu. Ti mají nákupní pozice na zlatě, a teď padá jeho cena. No a co inovátoři neudělají. V médiích se objeví, že zlato padá, což smart-money samozřejmě přiživí prodejem. Začne panický výprodej, a to inovátorům zase hraje do karet, protože cena padá dolů, zase na náklady většiny. Čím šílenější zprávy o strašlivém pádu na zlatě v médiích jsou, tím lépe pro smart-money, protože tím víc bude většina prodávat, a tím víc jim vydělá.
Tahle akce ovšem není ojedinělá. Odehrává se na komoditách, na akciích, a nejvíce na forexu (obchodování s měnami) a to na všech časových rámcích. Zlato rostlo zhruba měsíc, a padalo 20 dní. Je to akce, která bije do očí, ale jsou tu akce, které probíhají v kratších časech, někdy i v minutách, ale vždy mají tohle základní členění. Tedy na inovátory, brzkou většinu a pozdní většinu s opozdilci. Inovátoři změní status quo, brzká většina si toho všimne, a financuje změnu, a ve chvíli, kdy probíhá další změna inovátoři vybírají zisk, který financují opozdilci.
Výše popsaný mechanismus je ale nejen hezký popis, o kterém můžu napsat článek. Je to zároveň přístup, který je možné obchodovat. Snažím se být inovátorem. Pokud budu inovátorem, mohu být součástí té vydělávající menšiny, pro kterou většina a opozdilci udělají většinu práce. Na začátku článku jsem napsal, že si jako první věc při pohledu na graf vyznačím místa, kde dochází ke změně. Potom jsem schopný očekávat další změnu. Na to jak to konkrétně aplikovat v trhu se podíváme příště.
Na závěr mi dovolte použít citát jednoho řeckého filozofa, protože vystihuje, že statičnost nikdy nepřežívá. Herakleitos tvrdil, že: Změna je jediná konstanta. A měl pravdu, změna skutečně byla vždycky a všude, a čím déle je uměle udržován status quo, tím větší má změna dopad. Čím větší bublina na akcii naroste, tím se dostane do větší výšky, ze které může spadnout.
David Schlogl