Jak odhalit manipulaci v trhu? Pomocí objemů!
štítek Investice čtení na 5 minut
Objem je kvantitativní vyjádření zobchodovaných kontraktůkomodit/akcií/indexů nebo forexových párů. Objem nám poskytne informaci o tom, kolik a z větší části také kdo obchoduje. Když sledujeme pouze cenu, máme neúplnou informaci o tom co se na trhu děje. Objem nám dává zásadní informaci o tom, jestli se jedná o skutečný růst, nebo falešný průraz.
Zamysleme se nad tím, kdo v trhu obchoduje. Jsou to dlouhodobí investoři,hedgové fondy, banky, které, tvoří relativně největší objemy – objemy je nutné vždy porovnávat relativně (ke svému okolí). Když někdo obchoduje s horizontem 20 let, je mu jedno, jestli vstoupí za cenu 13 205 nebo 13 222 bodů. To jsou investoři s velkými objemy, kteří způsobují nemalé cenové pohyby. Jedná se tzv. “smart money“ (chytré peníze).
Jsou to obchodníci s velkými kapitály, které jim umožňují s trhem „manipulovat“ (mezi ně patří velké banky, firmy, velikáni jako Buffett, Soros, aj.). Protože chtějí také vydělat, neřeší situaci tím, že bezhlavě nakoupí velké množství akcií/ komodit/ měn/ bondů, ale vyberou si rozhodující moment a cenu zmanipulují jednoduše tak, aby ostatní účastníci trhu měli pocit otočení trendu nebo naopak třeba pokračování. Právě ostatní účastníci – retail, menší fondy, apod. vydělávají těmto obchodníkům s velkým kapitálem na nové jachty a letadla. A právě smart money mohou za to, že všichni analytici říkají: „růst“ a trh jde naprosto nepochopitelně dolů. Z tohoto důvodu se může vyplatit přidat znalost objemů k fundamentální analýze.
Další složkou je již zmíněný retail (obchodníci s menším kapitálem – orientačně do $20 M) tj. drtivá většina z nás. Retail vydělává sám na sobě s tím, že pouze kolem 15% obchodníků skutečně vydělává. Objemy, které tvoří jednotliví obchodníci, jsou spíše malé, ale ve svém součtu významné.
Teď už víme, že v trhu existují manipulátoři. Je možné je objevit? Když budeme relativně porovnávat podezřele velké/malé objemy vůči velikosti svíčky, pak to možné je.
Existují 4 základní kombinace, které je možné najít všude v grafech.
1. Velký objem +velká svíčka 2. Velký objem +malá svíčka 3. Malý objem +velká svíčka 4. Malý objem +malá svíčka
V prvním případě víme, že v ten daný timeframe je o ten určitý trh velký zájem (ať už prodejní nebo nákupní).
V druhém případě máme velké množství obchodníků. První polovina chce prodávat, druhá nakupovat.
A konečně u třetího příkladu je dobrým nápadem se zamyslet. Smart money mají zájem pomocí malého kapitálu pohnout s cenou co nejvíce. V praxi jde o falešně proražený support, resistenci, trendovou čáru, klouzavý průměr, určitou hranici na indikátoru… U těchto hranic jsou totiž příkazy, takže se tu často odehrávají boje mezi nákupní a prodejní stranou. Ve chvíli, kdy jako obchodník s velkým kapitálem nakoupím víc akcií, než chce druhá strana prodat, což může být nevelké množství, cena se vydá nahoru. A když s sebou strhnu další obchodníky, kteří zde mají stop lossy, vydělám. Když ještě touto akcí přesvědčím obchodníky o tom, že se cena vydá mnohem dál, zmanipuloval jsem cenu. Třeba proto, abych mohl s podstatně větším kapitálem bezpečněji nakupovat, nebo protože mám hromadu expirujících opcí, kterých se chci zbavit za rozumnou cenu. Problém mám ve chvíli, kdy si ostatní uvědomí, že bych mohl mít takovéto záměry a stop lossy umístí jinam, nebo jich tam jednoduše nebude dost. V tom případě v trhu nechám peníze, malý objem a velkou svíčku.
Důvody mohou být jakékoliv, podstatné pro nás ale je, že se dají tyto akce pomocí objemů odhalit a tuto informaci můžeme využít různě. Je možné se držet mimo trh, nechat se vynést na pohybech, které smart money vytvoří nebo vstoupit na pullbacku, protože už přeci víme, že to je pravděpodobně pullback spíše než otočení.
Čtvrtá možnost, malý objem a malá svíčka, nám také poskytuje významnou informaci. Často na ni narazíte na dnech (low) a vrcholech (high). Tento objem testuje sílu trendu, proto se mu říká testovací objem. Pokud se nenajde dostatečný počet nákupčích nebo prodejců, kteří by pokračovali v trendu, trh se otočí. Nejpodstatnější chvíle jsou ty při otočení trendu, proto jim věnujme více pozornosti. Pokud víme kde je očekávat, můžeme vytvořit velmi zajímavé systémy, u kterých pouze počkáme na potvrzovací objemy.
Kromě testovacího objemu, který najdeme na konci trendu, existuje zastavovací objem. Ten je zpravidla velký a může to být třeba výběr zisků na konci trendu – dalo by se říci, že absorbuje dosavadní pohyb (proto se mu také říká absorpční). Zastavovací objem je často následován testovacím, který testuje, jestli byl trend skutečně zastaven. Pokud ne, dochází často k dalšímu pádu/ růstu, který se někde zastaví a otestuje.
Objem je druhou velmi podstatnou proměnnou, kterou je možné využít na všech Timeframech, včetně minutového (obecně se s ním ale lépe pracuje na vyšší timeframech). V rámci textu bohužel nemohu více zdůraznit, že je objem mnohem hodnotnější informace, než cenový indikátor pod cenovým grafem!
Dnes jsme si ukázali jakým způsobem odhalit manipulaci v trhu. Na základě této znalosti je možné se zdržet mimo obchod nebo vstoupit výhodně na pullbacku. Dobrým tréninkem je vzít si libovolný graf, vyznačit si „podezřelé“ objemy a zamyslet se nad těmi situacemi. Vymyslete si svůj vlastní scénář toho, kde nějaký hypotetický obchodník longoval (nakoupil), protože: „…“. Pak někde musel vybrat zisk, což vytvořilo korekci, nebo trh dosáhl jeho SL a proto se trend třeba i otočil. Tato forma myšlení výrazně pomáhá s pochopením toho co se na trhu děje. Když pochopíme co se na trhu děje, můžeme se zamyslet i nad tím, co se tam teprve bude dít.
Máme za sebou cenu, objem a příště se podíváme na další atraktivní proměnnou.
David Schlögl