Budou akcie Facebooku na trzích stejně úspěšné, jako byly v minulosti akcie Googlu?
štítek Investice čtení na 3 minuty
Facebook je bezesporu nejočekávanějším IPO poslední doby. Pokud by dosáhlo avizované hodnoty 100 miliard dolarů, stalo by se vůbec největším z celé historie internetových společností. Facebook také signalizuje mnoho společných rysů s dalším velkým internetovým IPO minulého desetiletí a to Googlem. Jedná se o dvě velmi oblíbené internetové společnosti, které spoléhají především na příjmy z reklamy, mají obrovské cíle růstu a jedná se o společnosti s celosvětovým rozsahem. Představitelé Googlu se nechali slyšet, že Facebook může být nadále úspěšný jen v případě, že bude schopen nadále přenášet informace na jakékoliv téma v obrovské rychlosti. Je tu však nějaký radikální ukazatel, který by tyto dvě firmy odlišoval? Například se zaměřuji na otázku, zda bude Facebook schopen nadále navyšovat své příjmy tempem, které již několik let drží Google.
Facebook je bezesporu nejočekávanějším IPO poslední doby. Pokud by dosáhlo avizované hodnoty 100 miliard dolarů, stalo by se vůbec největším z celé historie internetových společností. Facebook také signalizuje mnoho společných rysů s dalším velkým internetovým IPO minulého desetiletí a to Googlem. Jedná se o dvě velmi oblíbené internetové společnosti, které spoléhají především na příjmy z reklamy, mají obrovské cíle růstu a jedná se o společnosti s celosvětovým rozsahem. Představitelé Googlu se nechali slyšet, že Facebook může být nadále úspěšný jen v případě, že bude schopen nadále přenášet informace na jakékoliv téma v obrovské rychlosti. Je tu však nějaký radikální ukazatel, který by tyto dvě firmy odlišoval? Například se zaměřuji na otázku, zda bude Facebook schopen nadále navyšovat své příjmy tempem, které již několik let drží Google.
Na škodu však není se podívat kousek do historie. Google vstupoval na trh v roce 2004 a v letech před tím dokázal navyšovat své příjmy diametrální řadou. Čisté příjmy za rok 2000 činily 19 mil. dolarů, v roce 2003 před úpisem již 962 mil. dolarů. Čistý zisk se v tom období posunul ze ztráty 15milionů na čistý zisk 106 milionů. Facebook roste podobně rychlým tempem, rostoucí příjmy se vyšplhaly z 777 mil. dolarů v roce 2009 na 3,7 miliardy Eur v roce 2011. Zisk vzrostl z 229 milionů dolarů k jedné miliardě ve stejném, časovém úseku.
Přes tento explozivní růst se dá u Facebooku očekávat řada různých problémů. Za prvé, další příliv uživatelů bude již s velkou pravděpodobností zpomalovat. V Chile, Turecku a Venezuele již například počet uživatelů překročil 80%. V USA a Velké Británii je to rámcově 60%, což jistý potenciál zatím činí. Největší prostor zůstává v zemích jako Rusko, Japonsko, Indie a Německo, kde Facebook využívá pravidelně pouze rámcově 15% populace. Další potenciál nabízí Čína, kde jsou však extrémně omezena práva uživatelů.
Dalším faktem je, že Facebook mluví o dvou miliardách potenciálních uživatelů po celém světě, nicméně faktem zůstává, že vysoké procento z nich buď nebude mít vůbec zájem na webu prezentovat své zážitky a navazovat jakési moderní přátelství se stovkami dalších uživatelů. Ne každého prostě baví typ informací stylu, co měl spolužák před čtyřiceti lety k snídani, podívejte se.
Nepřehlédnutelná vada na kráse tkví i ve faktu, že uživatelé jsou stále více zaskočeni neustálými změnami a zasahováním do jejich vlastních priorit. Není už možné se ani vyjadřovat s absolutní svobodou a zároveň stále více vzniká prostor k omezování informačního toku v souvstažnosti s tím, co vlastně komu chtějí prezentovat. Nedávné průzkumy také poukázaly na fakt, že spousta uživatelů Facebooku začíná přesouvat svůj čas na Twitter a Google+, kde mohou lépe ovlivňovat tok informací, které chtějí sdílet. Čímž se dostávám k přímému srovnání. Vždy budou existovat alternativy k Facebooku a jiné možnosti, jak usměrňovat své sociální vazby a vztahy. Oproti tomu uživatelé Googlu budou stále vyhledávat informace nutné k životu, případně k jeho usnadnění. Stejně tak má Google oproti Facebooku výhodu, že jsou ve velkém jeho vyhledávač a systémy využívány korporátní sférou a to nejen v oblasti reklamy, ale samotného využívání služeb.
Je otázkou, jakým směrem se může Facebook po úpisu vydat, aby dokázal navázat na vývoj Googlu, musel by i nadále navyšovat své zisky rámcově o 100% ročně, což je s dispozicemi této společnosti skutečně poměrně nedosažitelná vize. Ale kdo ví, u Googlu po samotném úpisu také nikdo nepředpokládal, že se rok a půl po něm vyšplhají jeho akcie z 85 dolarů na 450.
Kamil Beran