Nynější zima zatím na silnicích způsobila škody za devět mld. Kč

štítek Stalo se čtení na 2 minuty

Opravy škod na dálnicích a silnicích první třídy, které způsobila tuhá zima, budou stát nejméně devět miliard korun. Stát má zatím vyčleněny tři miliardy. Poškozeny jsou také silnice nižších tříd, kraje a města zároveň utratí desítky milionů korun za běžnou údržbu, meziročně je to o desítky procent víc. Někde jsou náklady oproti minulé zimě i dvojnásobné, zjistila dnes ČTK.

Na silnicích se vlivem nepříznivého počasí tvoří výtluky. Například podle hradeckých krajských silničářů budou škody po letošní zimě zřejmě minimálně stejné jako v minulé zimě a opět půjdou do desítek milionů korun.

Silničáři ale zatím většinou plánují jen provizorní opravy. I když jsou podle některých odhadů tyto vysprávky děr studenou asfaltovou směsí třikrát i čtyřikrát dražší než v létě. Vyfrézování vozovky a souvislá oprava za tepla jsou ale možné až za příznivějších teplotních podmínek. Obvykle je možné k takovýmto opravám přistoupit teprve po skončení zimy, tedy nejdříve v dubnu, upozornila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Silničáře teď navíc na většině míst zaměstnává běžná údržba, která v mnoha krajích vezme z rozpočtů víc, než se původně předpokládalo. Jen za loňský prosinec si údržba silnic druhých a třetích tříd v Moravskoslezském kraji vyžádala zhruba 60 milionů korun, což je meziročně o polovinu víc. Podle náměstka krajské správy silnic Milana Nováka prosincové náklady vzrostly vlivem častého sněžení, větru a silného mrazu, které doprovázely sněhové jazyky a závěje. „To si vyžádalo velké nasazení techniky včetně dodavatelských výpomocí a velkou spotřebu posypových materiálů,“ řekl.

Silničáři však většinou nemají obavy, že by jim sůl došla. Vybíral nicméně věří tomu, že zbývající část zimy nebude tak prudká a s tolika výkyvy počasí. Že by silničářům došla sůl, se nebojí. Například na jihu Moravy sezonu zahájili s plnými sklady a dál je postupně doplňují. Na odběr posypového materiálu mají smlouvy s dodavatelem. Kdyby prý bylo nejhůř a sůl došla i u prodejců, změní kraj dočasně plán údržby. Na méně frekventované úseky by pak pak silničáři aplikovali místo soli štěrk či písek.

ČTK

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí