Češi letos za předvánoční nákupy utratili více než loni
štítek Nakupování čtení na 2 minuty
Čeští zákazníci v letošním roce utráceli převážně za značkové zboží, slevové akce a praktické dárky. Lidé za předvánoční nákupy utratili více než v roce 2009, některým obchodníkům vzrostly prodeje až o 50 procent. Vyplývá to z ankety, kterou mezi desítkami největších maloobchodních prodejců pořádala GE Money Bank.
Předvánoční prodeje letos podle obchodníků dosahovaly plánovaných hodnot. Jsou však i obchodníci, kterým prodej oproti loňskému roku vzrostl až o 50%. Podle ředitele komunikace GE Money Bank v České republice Romana Frkouse si však většina obchodníků myslí, že se ekonomická krize stále ještě promítá na utrácení zákazníků.
„V anketě pro obchodníky se potvrdilo, že jsou s letošním předvánočním prodejem spokojeni. Uvádějí, že zákazníky v současné době lákají převážně praktické dárky, učí se využívat akční nabídky a častěji volí značkové zboží,“ přiblížil Frkous.
Dle názoru obchodníků mají čeští zákazníci každoročně zájem o stejné kategorie zboží. Mezi klasické dárky patří hračky, oděvy, obuv, kosmetika, elektronika, knihy, vybavení domácností či sportovní vybavení. Hity roku 2010 jsou robotické vysavače, LCD televizory, značkové zboží či dárkové sady.
V letošním roce se také výrazně zvýšil nákup přes internet. Některé společnosti (jako například MALL.CZ) představily takzvané „wishlisty“, kde si mohli zákaznici průběžně vytvářet seznam, který poté realizovali v jedné objednávce.
S povánočními slevami začala většina obchodníků ihned po vánočních svátcích a ceny výrobků v podobných akcích mohou podle ankety spadnout až o 80 procent.
„Největší zájem zaznamenáváme o vánoční balíčky. Zákazníci také ve větší míře nakupují sortiment beauty, ve kterém preferují spíše značkové zboží. Povánoční slevy letos plánujeme uvést ihned po Vánocích. Jejich rozsah bude srovnatelný s loňským rokem,“ uvedla PR manažerka dm drogerie markt Eva Vaněčková.
Anketa proběhla v rámci ocenění GE Money Bank obchodník roku 2010, v níž mohou zákazníci vyjádřit spokojenost se svými oblíbenými obchodníky. „Hlasování o nejlepší obchodníky se blíží do své poloviny. Na prvních místech se drží diskonty Lidl a Penny Market, které již obdržely v součtu přes 64 tisíc bodů. I další obchodníci ale získávají od svých zákazníků pozitivní hodnocení a mají šanci s pořadím ještě zamíchat,“ dodal Frkous.