Lidé podle úvěrových firem nakupují dárky na splátky víc než loni

štítek Nakupování čtení na 2 minuty

foto: freeimages, ilustrační fotografie

Lidé letos před Vánocemi nakupují mírně více zboží na splátky než v loňském roce. Vyplývá to z ankety ČTK mezi tuzemskými největšími úvěrovými společnostmi. Češi se zlepšením ekonomické situace podle firem cítí více stability, a jsou tak ochotni utratit za dárky více peněz. Pod stromeček nakupují především luxusnější televize, notebooky, hry, robotické vysavače či chytré telefony.

„Ve srovnání s koncem roku 2009 vykazuje trh spotřebitelských úvěrů postupný nárůst. Situace se začíná obracet a pomalu vracet na předkrizové hodnoty,“ řekl ČTK analytik společnosti Home Credit Michal Kozub. Ve třetím čtvrtletí letošního roku půjčila firma zhruba o 22 procent víc než ve stejném období loni a obchodníci hlásí optimističtější náladu a ochotu lidí nakupovat. „Podobný trend tedy očekáváme i v posledním čtvrtletí tohoto roku, které je tradičně nejsilnějším obdobím roku kvůli vánočním nákupům,“ dodal.

„V porovnání s loňským rokem jsou objemy poskytnutých úvěrů srovnatelné, můžeme konstatovat celkový mírný růst,“ doplnila mluvčí společnosti Cetelem Barbora Zemanová. Tento pozitivní trend je podle ní mimo jiné odrazem celkového stavu na českém trhu a stabilizace české ekonomiky. Cofidis v porovnání s loňským rokem nezaznamenal výrazný rozdíl v objemu poskytnutých úvěrů v předvánočním období, meziročně ale podle marketingové specialistky Marie Slepánkové registruje 6,5procentní nárůst žádostí úvěrů přes internet.

Z průzkumu Provident Financial mezi tisícovkou klientů vyplynulo, že lidé utratí za dárky více než loni. Hodnota dárků bude mezi 3000 až 5000 Kč. Těch, kteří loni utratili pouze 3000 Kč, ubyla rovná desetina. Naopak počet lidí, kteří chtějí utratit až 10.000 Kč, se zvýšil o pět procent. O stejné procento stoupl počet lidí, kteří za Vánoce vydají 5000 Kč. Češi si ale podle průzkumu na Vánoce nechtějí půjčovat. Hodlá tak učinit jen 17 procent respondentů, drtivá většina je bude platit z úspor. Je to důkazem zlepšení ekonomické situace, ale i přetrvávající obezřetnosti při půjčování, míní mluvčí firmy Ondřej Holoubek.

Spotřebitelé nyní mají největší zájem o výpočetní techniku, hry a zejména notebooky, upozornila Zemanová. Naopak stagnuje prodej elektroniky. I letos totiž prý Češi odkládají nákup elektroniky z prosince na leden, kdy využívají výprodejových slev. Obecně splátkový prodej kopíruje trh a tržní chování spotřebitelů. „Letos jsou velmi populární robotické vysavače, jejichž cena se oproti loňsku snížila, takže si je pořizují i lidé, pro které byly předtím příliš drahé,“ podotkl Holoubek.

Nejčastější jsou u Home Creditu úvěry na černou a bílou techniku, vybavení domácnosti, elektroniku a nábytek. Před Vánocemi bývá hitem hlavně spotřební elektronika, letos jsou v kurzu plazmové televize, FullHD LED televize, domácí kina nebo chytré telefony. Svoji pozici stabilně udržují i notebooky. Mírný pokles ve třetím čtvrtletí zaznamenala společnost podle obchodního ředitele Vojtěcha Ščevíka pouze u bílé techniky, zabezpečovacích systémů nebo dovolených na splátky.

ČTK

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí