Z krize může firmám pomoci nákup či prodej firmy

čtení na 3 minuty

foto: freeimages, ilustrační fotografie

Společnost TACOMA pořádala 14. června 2010 v Praze konferenci nazvanou „Koupě či prodej firmy – příležitost k růstu“, na které se ukázalo, že jsou společnosti zklamány vývojem v oblasti fůzí a akvizic. Do budoucna se však předpokládá jejich růst, ukazují to data za poslední kvartál loňského roku.

Z konference společnosti TACOMA, která působí na českém trhu jako poradenská společnost v oblasti fúzí, akvizic, daní a oceňování, vyplívá, že jsou firmy, bankovní instituce a poradenské společnosti zklamány vývojem v oblasti fůzí a akvizic. Managing partner poradenské společnosti TACOMA Marek Rosenbaum k tomu řekl: „Segment private equity zaznamenal největší vzestup v roce 2006 a 2007, kdy rostl až o 20 procent. V důsledku krize se ale dostáváme na úroveň roku 2000, kdy jsme zaznamenali pouze čtyřprocentní růs­t.“

Majitelé firem, kteří přemýšlí o změně, by měli zvážit, zdali jsou schopni svou firmu správně vést a na základě toho se rozhodnout pro prodej své firmy, či investici do firmy nové. Právě nyní je vhodná doba pro prodej firmy, protože při čekání na lepší prodejní cenu by naopak mohla na své hodnotě ztratit. Tato doba je příznivá i pro nákup nové firmy, protože růst v podobě akvizičního posílení může zajistit dlouhodobý rozvoj firmy.

Je důležité, aby firmy při těchto změnách zvážily několik kritérií, především pak ocenění hodnoty firmy. Měly by pracovat pouze s reálnými údaji, mezi které však nepatří ty předkrizové, jež byly často nadsazované. Manažer znaleckého ústavu TACOMA Jan Chromý říká: „Není pro nás překvapením, že se letos dostáváme na šedesátiprocentní hodnotu firem ve srovnání s rokem 2008. Spekulovat o tom, že potenciální kupující opět po čase opustí realitu a začnou nabízet vyšší částky, je čekání na něco, co v nejbližších letech nepřijde“.

Dalším důležitým bodem je přístup k financování. Podle TACOMY jsou do budoucna zajímavé obory energetiky a farmacie. Naopak opatrnost se vyplatí v oblasti finančních služeb, nemovitostí, stavebnictví, hoteliérství a surovin. Největší příležitosti pro konsolidaci přitom představují oblasti týkající se médií, retailu, spotřebního zboží či farmacie.

„Většina firem se správně snaží o snížení nákladů a podporu prodeje, mnohé z nich ale zapomínají na riziko, které je třeba do výpočtů také zahrnout. Finanční krize postihuje jednou za šest let každý trh, takže až současná krize pomine, lze další krizi očekávat v horizontu následujících šesti let – jen to krizové aktivum bude jiné,“ vysvětlil analytik Raiffeisen Bank Aleš Michl.

Firmy by také měly počítat s možným rizikem měnících se podmínek makroprostředí. „Držíme se hesla, lepší těžký flexibilní život než lehký zafixovaný. Kromě toho je trocha rizika zdravá pro každou firmu. Udržovat společnost v permanentní krizi, je podle mého názoru ta nejúčinnější a jediná cesta z krize. Znám společnost, která byla před krizí pátá na trhu, díky krizovému plánu si však zajistila dostatečné množství volných prostředků na fůze a akvizice, což ji ve výsledku posunulo na vedoucí pozici na trhu,“ říká Marek Rosenbaum.

V následujícím období se předpokládá růst akvizic a fůzí. Investoři mají zájem o nové příležitosti na trhu, což potvrzují data pro čtvrté čtvrtletí roku 2009. TACOMA přepokládá, že akvizicím pomohou rostoucí, zdravé lokální společnosti.

Veronika Čížková

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí