Výběrů z bankomatů ubývá, ukázal průzkum

přečtete do minuty

foto: freeimages, ilustrační fotografie

Lidé v České republice začali při svých platbách více využívat kreditních karet. Zároveň v minulém roce došlo k úbytku výběrů peněz z bankomatů. Vyplívá to z průzkumu, který provedla společnost Home Credit na svých klientech. Tento vzrůstající zájem potvrzuje i společnost MasterCard.

„Růst objemu i počtu transakcí realizovaných kreditní kartou má dle našeho výzkumu vzrůstající tendenci a to v průměru 20% v obouch případech,“ řekl obchodní ředitel MasterCard Europe pro Českou republiku Pavel Javorský.

V důsledku finanční krize lidé v roce 2009 vybírali z bankomatů méně peněz než v roce 2008. Naučili se využívat kreditních karet při platbách v obchodech. V roce 2009 používalo kartu k tomuto účelu již 56% lidí, v roce 2008 to bylo jen 36%. Vít Ružička, autor analýzy pro Home Credit, uvedl: „Držitelé karty zjistili, že kreditka je pohodlný platební prostředek. Vyhovuje jim, že u sebe nemusejí nosit příliš hotovosti.“ Dalším důvodem může být i to, že výběry kreditní kartou z bankomatu jsou mnohdy dražší než výběry platební kartou.

Průzkum MasterCard zjistil, že držitelé kreditních karet v průběhu MasterCard výzkumného šetření nejčastěji platili svojí kartou za elektroniku, nábytek a vybavení domácnosti, oblečení a v neposlední řadě také za potraviny a zboží běžné potřeby.

„Lidé kreditní kartou začali platit častěji i drobnější nákupy, což negativně ovlivnilo průměrnou hodnotu transakce. Je to však přirozený trend, který na trhu pozorujeme,“ vysvětlil Javorský.

Podle průzkumu společnosti Home Credit se v loňském roce snížila průměrná částka, kterou lidé kreditní kartou zaplatí, z 1 123 korun v roce 2008 na 981 korun v roce 2009. „Stejný trend jsme zaznamenali i u výběrů hotovosti. V roce 2008 si lidé z bankomatu odnášeli 2 833 korun, loni o zhruba dvě stovky méně, tedy 2 617 korun,“ uvedl Růžička a dodal, že tyto výsledky mohou být ovlivněny situací v období finanční krize.

Veronika Čížková

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí