Některé velké podniky v příštím roce omezí sponzorství
štítek Stalo se čtení na 6 minut
Některé velké podniky kvůli hospodářské krizi v příštím roce utlumí své sponzorské aktivity. Většina z nich však udržuje s pořadateli kulturních nebo sportovních akcí dlouhodobé partnerství, takže podporu zachovají v letošní výši.
Firmy také vesměs ponechávají bez omezení své charitativní projekty. Vyplývá to z ankety ČTK mezi velkými tuzemskými společnostmi a sportovními svazy.
České dráhy v roce 2010 sníží náklady na marketing o dalších 100 milionů korun na asi 250 milionů. „Omezíme samozřejmě spolupráci na kulturních a sportovních událostech. Zcela rušíme spolupráci na golfových utkáních, omezíme účast na výstavách, nebudeme spolupracovat na žádných filmech, ani se žádnými osobnostmi,“ řekl ČTK mluvčí drah Radek Joklík.
Sazka v příštím roce nebude pokračovat v podpoře cen, které udělovala v oblasti filmu za nejlepší scénář, divadla za tvůrčí počin a tance pro objev roku. V nezměněném rozsahu zůstane zachována podpora ryze charitativních aktivit pro zdravotnictví, děti a mládež jako Nadace Naše dítě nebo Nadace pro transplantaci kostní dřeně, uvedl mluvčí loterijní společnosti Zdeněk Zikmund.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto naproti tomu v příštím roce žádné omezení výdajů na sponzoring kvůli krizi neplánuje. „Naše sponzorská strategie je dlouhodobá, a proto budou naše aktivity v tomto směru stejné, jako tomu bylo letos,“ řekl ČTK mluvčí firmy Jaroslav Černý. Škodovka sponzoruje například mistrovství světa v hokeji, cyklistickou Tour de France nebo mladoboleslavský hokej a fotbal. Objevily se však spekulace, že automobilka už nadále nebude podporovat Český olympijský výbor. „Tyto informace jsou jen fámy, počítáme se spoluprací i nadále,“ dodal Černý.
„Co se sponzoringu týče, se Spartou jsme již skončili a v příštím roce nebudeme pokračovat ani na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech. Důvody jsou prosté. Snažíme se maximum prostředků přesouvat na přímou podporu prodeje a obchodu,“ upozornil mluvčí finanční společnosti AXA Marek Zeman. Také AXA pokračuje bez omezení v charitativních aktivitách, jako je Světluška, Na zelenou nebo nadace Křižovatka.
Ostravská chemička BorsodChem MCHZ letos ukončila sponzorování Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. „K 30. červnu nám doběhla smlouva, kterou jsme už neprodloužili,“ uvedla zástupkyně chemičky Miroslava Jeřábková. Důvodem jsou dopady ekonomické krize na společnost, jejíž hospodaření se propadlo už loni do ztráty čtvrt miliardy korun.
Ostravská akciová společnost Promont ukončila sponzorování Národního divadla moravskoslezského před dvěma roky. Kvůli dopadům hospodářské krize obnovení spolupráce v příštím roce určitě neplánuje.
Rovněž objem sponzoringu energetické společnosti E.ON významně klesá. „V rámci celokoncernové sponzoringové strategie jsme významně omezili rozsah podporovaných sportovních odvětví a budeme se dále věnovat oblasti ‚fotbal pro celou rodinu‘, kde je kladen důraz na společné rodinné trávení času při fotbale,“ podotkl mluvčí firmy Vladimír Vácha.
Výdaje společnosti ČEZ na sponzoring v období ekonomického ochlazení zůstávají na obdobné úrovni jako v uplynulých dvou letech. Důvodem je podle mluvčí elektrárenské firmy Evy Novákové to, že řada jejích sponzoringových aktivit je dlouhodobého charakteru.
Podobně se vyjádřila i Česká pojišťovna. „Objem peněz na sponzoring zůstane zhruba na úrovni letošního roku. Také v příštím roce bude ČP spojena s Velkou pardubickou, s hokejem a také s českým olympijským týmem. Opět budeme podporovat Letní Shakespearovské slavnosti a určitě se logo ČP objeví i na řadě prestižních motoristických akcí,“ uvedl mluvčí pojišťovny Václav Bálek.
Česká spořitelna pro příští rok zachovává všechny klíčové sponzorské projekty. „Ke sponzoringu přistupujeme strategicky, a proto jsou naše aktivity dlouhodobé,“ informovala mluvčí spořitelny Kristýna Havligerová. V roce 2010 se ani náklady pojišťovny Kooperativa na sponzorské aktivity měnit nebudou. Celková výše jejího ročního sponzorského rozpočtu je v řádu desítek milionů korun.
Dlouhodobé sponzorské smlouvy má uzavřené například Český atletický svaz a objem finančních prostředků od dárců by se v příštím roce a většinou i v dalších letech neměl snížit. „Některé smlouvy jsou dlouhodobější na více let, některé třeba jenom na rok. Nyní na konci roku dochází k jejich obnově a zatím nemáme žádný signál o nějakém rapidním snižování,“ řekla ČTK mluvčí atletického svazu Karolína Farská.
Smlouvy se sponzory, které jsou dlouhodobé a pokrývají celý olympijský cyklus, má uzavřen také Český olympijský výbor (ČOV). „Dopady krize jsou proto zcela minimální,“ sdělil ČTK mluvčí ČOV Alexandr Kliment. Snižování sponzorské podpory neočekává ani hokejový svaz, uvedl jeho mluvčí Pavel Bárta. Sponzorské smlouvy na příští rok zatím nemá podepsány Česká basketbalová federace, její generální sekretář Miloš Pražák se k nim proto nechtěl blíže vyjadřovat.
Rovněž Central Group předpokládá zachování sponzorského rozpočtu. V letošním roce přitom tato developerská společnost vynaložila na charitativní aktivity částku zhruba tři miliony Kč, dary směřovaly zejména nadaci Pomozte dětem, nadaci Krása pomoci a Nadačnímu fondu pro zdraví dětí. Vedle toho firma sponzorovala v rozsahu milionů korun některé profesionální sportovce a sportovní kluby.
Státní podnik Lesy ČR předpokládá, že při podpoře sportu, kultury a ochrany životního prostředí bude i v roce 2010 pokračovat v tradičních aktivitách, které vyplývají z dlouhodobějších smluv. Objem sponzoringu by měl být podobný jako letos, tedy kolem 15 milionů korun. „Počítáme s tím, že bude pokračovat naše partnerství s Českým lyžařským svazem. Týká se například Krále bílé stopy, podpory české lyžařské reprezentace, lyžařských závodů,“ uvedl mluvčí státních lesů Michal Kačena. S Klubem českých turistů bude firma například obnovovat značení turistických cest.
Zachovat výdaje na sponzorství zhruba v letošní výši plánují v příštím roce také všichni tři tuzemští mobilní operátoři. T-Mobile se zaměří hlavně na hudební aktivity pod značkou t-music, jako je hitparáda v rádiu Evropa 2 a televizi Óčko či spolupráce s kapelami na vydávání a distribuci alb na internetu. Druhou klíčovou aktivitou je podpora fotbalové reprezentace. Kontrakt s reprezentaci vyprší v srpnu 2010 a o případném prodloužení spolupráce s fotbalovým svazem bude operátor jednat v nejbližších měsících.
Telefónica O2 bude i v roce 2010 pokračovat ve sponzorování extraligy ledního hokeje, snowboardových závodů, atletické Zlaté tretry, O2 Areny, koncertní agentury Live Nation a hudebního festivalu Struny Podzimu. „Vedle stávajícího sponzoringu připravujeme na rok 2010 i nové projekty, které budeme postupně představovat v prvním čtvrtletí příštího roku,“ dodal mluvčí Martin Žabka.
„Vzhledem k tomu, že náš fiskální rok končí 31. března 2010, nemáme sponzoringové aktivity na následující fiskální rok ještě finálně naplánované. Nicméně velké změny dělat nebudeme,“ uvedl mluvčí Vodafonu Miroslav Čepický. Letos firma podpořila například filmový festival v Karlových Varech, Vodafone firmy roku či golfové PGA Tour.
Rozsah svých sponzorských aktivit zachová v příštím roce také těžební společnost Sokolovská uhelná. Na sponzoring vydá kolem 85 milionů korun i přesto, že očekává pokles tržeb ve stovkách milionů korun. Mluvčí společnosti Josef Michalský řekl, že firma bude nadále podporovat nejen extraligové hokejisty Karlových Varů a druholigové fotbalisty ze Sokolova, ale i řadu dalších organizací a subjektů působících v regionu. „Bohužel, všem žádostem ale nedokážeme vyhovět ani tentokrát,“ poznamenal mluvčí.
Stejně tak i Karlovarské minerální vody (KMV) ponechají v roce 2010 objem financí určených na sponzoring na úrovni letošního roku, sdělila mluvčí společnosti Bibiana Beňová. KMV a její značky zůstanou partnerem národní basketbalové ligy, mistrovství světa v ledním hokeji nebo mezinárodního pražského maratonu (Mattoni). Značka Aquila bude partnerem České Miss 2010 a filmové ceny Český lev podpoří Magnesia.
Zdroj: Finanční noviny