Předvánoční slevy už nabízejí i internetoví obchodníci

štítek Stalo se čtení na 3 minuty

Předvánoční slevy začaly v Česku nabízet už i některé internetové obchody, které ceny vybraného zboží snížily až o dvě třetiny.

Z klasických obchodníků velké předvánoční výprodeje jako první zahájily hypermarkety Globus, ve kterých mohou lidé nakupit sezónní zboží až o 70 procent levněji. Mezi obchodníky panuje před letošními Vánocemi značná nervozita, jelikož Češi kvůli hospodářské krizi omezili své útraty.

Předvánoční slevy zahájila například nákupní galerie Mall.cz, která zlevnila vybraný sortiment až o 66 procent. „Do těchto slev zařazujeme 20 produktů z nejvíce poptávaného sortimentu, přičemž je každý den obměňujeme,“ řekl dnes ČTK mluvčí společnosti Mall.cz Petr Král. Dodal, že hned po Vánocích společnost připravuje sezónní výprodej, do kterého zařadí více druhů zboží. Levněji mohou lidé v předvánočním období nakoupit například také značkové parfémy, které nyní internetový obchod Cosmo.cz zlevnil o 20 až 70 procent.

Tuzemští internetoví prodejci letos pocítili hospodářskou krizi a někteří z nich letos hlásí slabší tržby, než původně očekávali. Zatímco loni byla vánoční sezona několik týdnů v plném proudu, tak letos prý Češi s nákupem dárků na internetu otálejí a mnozí nakupují levnější výrobky.

„Vánoční nákupní horečka začala až tento týden. Je to zřejmě dáno počasím, které zatím blížící se Vánoce nepřipomínalo,“ podotkl Král, který upozornil, že Češi letos nakupují levnější výrobky a průměrná útrata na internetu se snižuje. Pavel Včíslo ze společnosti 123shop na konci listopadu ČTK řekl, že ještě do letošního podzimu stejnojmenný internetový obchod vykazoval kumulovaný meziroční nárůst prodeje o 30 procent. „Teď rozhodně pociťujeme, že lidem se nakupovat nechce. Dosud to (hospodářskou krizi) odnášely kamenné prodejny a my jsme z toho profitovali, ale v útratách za Vánoce teď poprvé začínáme pociťovat i my, že nějaká krize existuje,“ uvedl Včíslo.

Podle Ondřeje Hloupého, který má na starost internetový srovnávač cen Monitor.cz, se letos kvůli krizi zostřil konkurenční boj mezi internetovými obchodníky, kteří se navíc musejí vyrovnat s velkými slevami klasických obchodníků. „Internetoví prodejci mají letos kvůli tlaku kamenných obchodníků ještě nižší marže než obvykle. Jejich tržby před Vánocemi potáhnou stejně jako loni plazmové a LCD televize, jejichž cena je ale letos o 25 až 30 procent nižší a dále mininotebooky, automobilové navigace nebo kávovary,“ podotkl Hloupý.

Jeden z největších tuzemských internetových obchodů Kasa.cz odhaduje počet objednávek během letošní vánoční sezony podobný jako loni, jen s pozdějším nástupem. „Loni byl náběh vánočních nákupů plynulý od září, letos začal dramaticky stoupat až v listopadu, o to však ostřeji,“ uvedla ředitelka marketingu Jitka Součková.

Vánoce jsou pro internetové i klasické obchodníky tradičně nejsilnějším prodejním obdobím v roce. „Vánoční nákupy představují u mnoha internetových obchodů každoročně až třetinu jejich ročních tržeb,“ podotkl Hloupý.

Mnoho internetových obchodů bude vyřizovat objednávky až do 22.prosince „To platí ale většinou pouze tehdy, pokud je objednávané zboží skladem. Produkty, které jsou skladem, obchody ve většině případů vyřizují do 24 hodin, pak již záleží jen na rychlosti dopravy. Někteří obchodníci umožňují osobní vyzvednutí zboží, které je skladem až do Štědrého dne,“ uvedl Tomáš Hodboď ze srovnávače Heureka.cz.

Před loňskými Vánoci bylo v obchodech navzdory krizi více zákazníků než v předchozím roce a prodalo se také více zboží. Tržby obchodníků ale byly srovnatelné s rokem 2007, zapříčinily to nižší ceny. Letošní rok bude pro obchodníky horší a maloobchodní tržby by kvůli menším útratám Čechů měly podle analytiků meziročně klesnout až o pět procent, přičemž méně obchodníci pravděpodobně utrží také v příštím roce.

Předloni Češi ve webových obchodech utratili 18 miliard korun, což bylo o čtyři miliardy více než o rok dříve. Za loňský rok odborníci očekávají růst na 22 miliard a letos na 26 až 27 miliard korun. Lidé na internetu pořizují především domácí spotřebiče, elektroniku a oblečení. Hlavním důvodem využití internetových obchodů je nejen obvykle nižší cena zboží, ale také pohodlí a úspora času.

Zdroj: Finanční noviny

ČTK

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí