Středočeský kraj chystá vlastní obchvat Prahy
štítek Stalo se čtení na 2 minuty
Středočeský kraj začal podle hejtmana Davida Ratha (ČSSD) připravovat vlastní obchvat Prahy. Měl by spojit ruzyňské letiště a slánskou rychlostní komunikaci s letištěm ve Vodochodech a ústeckou dálnicí. Současně má vyřešit obchvat Kralup a sloužit jako severní tranzitní okruh vedoucí mimo obydlená území, píše dnešní Mladá fronta Dnes.
List připomíná, že hejtmanství přichází s těmito plány ve chvíli, kdy stát má potíže s dokončením obchvatu, který spojí brněnskou dálnici D1 a plzeňskou D5 a jehož otevření v příštím roce se zpozdí minimálně o čtyři měsíce.
„Středočeský kraj již zpracovává možnou trasu čtyřproudé rychlostní komunikace, která by přemostila Vltavu mezi Kralupy a Libčicemi nad Vltavou. Projekt zpracováváme tak, aby nezasahoval do života žádné středočeské obce, ale naopak aby se stovkám z nich ulevilo od nadměrné nákladní dopravy, která je nyní zatěžuje,“ popsal záměr Rath.
Podle MfD však o tom nic nevědí hejtmanovi nejbližší kolegové v krajské radě. „Je to úplně nová informace a blíží se to takzvanému velkému aglomeračnímu okruhu, o kterém se už několik let hovoří. Ale nic takového jsme neprojednávali,“ uvedl hejtmanův náměstek pro dopravu Robin Povšík (ČSSD). Podobně se vyjádřil i Rathův náměstek pro regionální rozvoj Marcel Chládek. „Žádné peníze z kapitoly regionální rozvoj na to nešly. Takže pokud šly, tak zřejmě z Regionálního operačního programu (ROP), což jde zcela mimo krajský úřad a vedení Středočeského kraje. O penězích z ROP rozhoduje regionální rada, jejímž předsedou je doktor Rath,“ uvedl Chládek.
Rath podle MfD také nevysvětlil, jak si představuje financování. Zásadní přitom je, zda by okruh vedl po čtyřproudé rychlostní komunikaci, nebo dvouproudé silnici. V prvním případě se náklady řádově odhadují na desítky miliard korun a platil by je stát. Fischerova vláda však investice do nových dopravních staveb zmrazila. Peníze z rozpočtu kraje by Rath mohl použít jedině v případě, že by se jednalo o silnici druhé nebo třetí třídy.
Rath v minulosti podporoval takzvanou severní variantu severozápadní části obchvatu hlavního města, která by vedla dál od Prahy. Jeho předchůdce Petr Bendl (ODS) naopak proti této trase vystupoval, schvalování aktualizovaného územního plánu by podle něj stavbu prodloužilo o osm až deset let. Rath později prohlásil, že doprava v Praze je tak hustá, že by obchvat mohl vést takzvanou jižní i severní variantou zároveň.
Zdroj: Finanční noviny, ČTK