Stále více lidí má potíže se splácením úvěrů
štítek Úvěry a půjčky čtení na 2 minuty
Kvůli rostoucí nezaměstnanosti a následnému snižování příjmů má stále více lidí problém se splácením svých úvěrů. Upozornila na to anketa, která byla provedena v největších splátkových společnostech v České republice.
Podle mluvčí společnosti Home Credit Evy Řimnáčové se klienti vyrovnávají s nižším rozpočtem a na splátku úvěru jim pak nezbývají peníze. Počet klientů, kteří nezaplatili tři a více měsíčních splátek, se zvyšuje v každém kvartálu o několik desetin procenta.
Společnost Cofidis začala klást větší požadavky na příjmy žadatele o úvěr a zaměřuje se i na jeho celkovou situaci. Společnost se snaží se svými klienty spolupracovat a v případě problému najít vhodné řešení, kterým může být například přechodné snížení úvěrových splátek. Cofidis v souvislosti se ztrátou zaměstnání registruje rostoucí počet klientů. „V této souvislosti evidujeme i nárůst vyhlašovaných insolvencí. Tuto skutečnost připisujeme na vrub jak ekonomické recesi, tak zaběhnutí tohoto institutu, který platí od ledna 2008,“ řekla marketingová ředitelka Cofidisu Olga Moradiellosová.
GE Money Bank nabízí rozšířenou variantu pojištění schopnosti splácet, která zahrnuje i pojištění v případě ztráty zaměstnání. Zájem o tuto službu vzrostl od ledna 2009 téměř pětinásobně, uvedl manažer pojišťovacích produktů GE Money Bank Viktor Houška.
Rostoucí počet neplatících klientů zaznamenala i společnosti Cetelem. Podle jejího mluvčího Martina Malého mají problémy převážně ti klienti, kteří založili spotřebitelské úvěry v letech 2005 až 2007. V těchto letech nebyly nároky na žadatele o úvěr tak přísné jako v současné době.
Podle splátkových společností také narůstá počet aktivit tzv. oddlužovacích společností, které nabízejí možnost splacení dluhů právě vůči splátkovým společnostem. Klient se však touto cestou může dostat do ještě větších problémů. Olga Moradiellosová uvedla, že požadavky, které má Cofidis vůči svým klientům, jsou stejné jako požadavky vůči oddlužovacím společnostem. Podle Evy Řimnáčové, mluvčí společnosti Home credit, požadují tyto společnosti vysoké odměny za své služby: „Jednoznačně proto doporučuji, aby dlužník nepředával své závazky jiné společnosti a své dluhy řešil přímo s námi.“