Hotely a mnohé kolem nich
štítek Cestování čtení na 2 minuty
Název hotel je převzat z francouzštiny, kde vznikl ze středověkého pojmenování hostince. Hostince jsou tedy jakýmisi předchůdci hotelů. Hotel se jako samostatné zařízení pro ubytování cestujících poprvé objevuje na přelomu 18. a 19. století. Rozvoj hotelnictví v Evropě je patrný především v zemích s příznivými podmínkami pro rozvoj obchodu a cestovního ruchu, jako např. ve Franci, Velké Británii, Švýcarsku a Německu.
Roku 1829 vzniká v USA hotel, kde fungují první nosiči zavazadel, interní splachovací toalety, první jídelní lístky v této zemi, klíče vydávané hostům apod. V roce 1859 se v hotelech objevují první osobní výtahy.V roce 1882 jsou hosté poprvé oslněni elektrickým světlem. V roce 1907 je otevřen hotel, v němž je každý z 300 pokojů vybaven vlastní koupelnou, rádiem apod. Po druhé světové válce přinesl rozvoj letecké dopravy bouřlivý rozvoj cestovního ruchu a turistiky. Příkladem tohoto vývoje je vznik hotelových řetězců. Během 40. let Intercontinental, přidružená firma společnosti Pan American Airwayws, začíná operovat na trhu Latinské Ameriky a stává se prvním velkým mezinárodním hotelovým řetězcem. V 70. letech začínají hotely poskytovat zvýšenou ochranu a komfort pro ženy cestující osamoceně. Od roku 1976 se pokoje stávají střediskem zábavy. Koncem 80. let pak převratný vývoj v informacích přinesl druhý impuls k další globalizaci nabídky služeb cestovního ruchu a spojení stále většího počtu regionů a oblastí všech světadílů do této nabídky. Hotelové řetězce se však nechtějí příliš sdružovat a důvodem je, že každý hotelový řetězec má vlastní pohled na kvalitativní stránku jím poskytovaných služeb. Například cílem oficiální jednotné klasifikace ubytovacích zařízení České republiky je ovlivnění kvality a rozvoje poskytovaných restauračních a ubytovacích služeb. Hotelnictví lze v současné době charakterizovat jako nedílnou součást služeb cestovního ruchu. Jeho předmětem je výstavba, řízení a organizace hotelů i velkých hotelových řetězců, zabezpečení jejich provozu a poskytování hotelových služeb. V poslední době se často hovoří o hotelovém průmyslu. Z hlediska členění ubytovacího zařízení může být ubytování zajištěno v zařízeních s celoročním nebo sezónním provozem. Podle druhu ubytování rozlišujeme například hotely, motely, penziony apod. V rámci EU neexistuje jednotný doporučující standard pro ubytovací zařízení, připravuje se pouze evropská norma, která by měla sjednotit pojmy a terminologii užívané v praxi ubytovacích služeb. Ubytovací zařízení se také člení na veřejná ubytovací zařízení (hotely, motely), specializovaná zařízení (léčebná zařízení, pracovní a prázdninové tábory), jiná veřejná ubytování (turistické ubytovny, koleje..) a ubytování v soukromí (rekreační chaty, chalupy, vily..). Označení hotel je používáno pro širokou paletu typů ubytovacích zařízení. Obecně lze z tohoto pohledu vymezit zejména: Airport hotels – ty se nacházejí v blízkosti letiště. Commercial hotels – jsou umístěny převážně v obchodní a administrativní zóně města. Convention hotels – jsou umístěny ve městech, často blízko městských konferenčních center. Dále pak Apartment hotely – Suit hotels, které poskytují služby motoristům. Mezi profesní svazy v ČR patří HO.RE.KA ČR – Sdružení podnikatelů v cestovním ruchu. NFHR ČR – Národní federace hotelů a restaurací a Czech tourist.