Škoda Auto chystá útlum a bude propouštět

štítek Zaměstnání čtení na 2 minuty

foto: freeimages, ilustrační fotografie

Šéfové mladoboleslavské automobilky Škoda Auto projednávají s odboráři nový plán, podle něhož bude ještě letos nutné snížit výroby nejprodávanějších fabií až o třetinu. Podle odborářů Škody Auto kvůli budoucímu propadu prodeje hrozí, že firma propustí až 2500 lidí; má jít hlavně o najaté agenturní pracovníky. Píšou to dnešní Hospodářské noviny (HN).

„S ukončením šrotovacích prémií očekáváme, že poptávka po fabiích bude klesat. Vrcholná kapacita je 1200 vozů denně. To by mohlo klesnout někam mezi 800 a 1000 vozů,“ řekl listu šéf ekonomiky Škody Auto Holger Kintscher. Útlum může podle deníku přijít do dvou až tří měsíců. Fabia je nejprodávanější české auto, pokles výroby by tak postihl řadu dodavatelů.

Nepodaří-li se vynahradit výpadek výrobou jiných modelů, bude se továrna zbavovat v první řadě brigádníků, naznačil Kintscher. Šéfové Škody podle listu připravují odboráře i na tvrdší scénář. „Pokud by šlo jen o krátkodobý třetinový pokles, lidé by přešli na jiné pozice. Při delším propadu by se vypověděly agentury, skončily by asi 2000 lidí,“ řekl deníku šéf odborů Škody Auto Jaroslav Povšík. Pokud by ale útlum pokračoval a firma nenajde nové trhy, přijde v příštím roce o práci až 500 kmenových zaměstnanců, dodal.

Kintscher odhadl, že Škoda letos prodá zhruba 600.000 aut, o desetinu méně než loni. Hrubý zisk jí ale oproti loňsku klesne až o polovinu na pět až sedm miliard korun. Ve druhé polovině roku očekává zlepšení ekonomických ukazatelů, protože automobilka uvádí na trh nové vozy, a ty se vždy lépe prodávají; navíc jsou ve vyšších kategoriích než malé fabie.

Další výhodou Škodovky jsou při současném propadu automobilových trhů v Evropě je Čína. Tam se loni v licenci vyrobilo a prodalo téměř 60.000 škodovek, letos jich má být 100.000, píšou HN.

Kintscher předpokládá, že v západní Evropě automobilka udrží loňskou úroveň. „Ve střední Evropě klesají trhy o 15 procent, náš pokles bude stejný. Totéž platí pro východní Evropu,“ uvedl. Tam se krize podle něj projevila ještě dramatičtěji. Prodeje klesají o 50 procent, hlavně kvůli Rusku. V Rumunsku Škodovka za prvních sedm měsíců prodala meziročně o 65 procent aut méně, na Ukrajině o 75 procent.

„O 30 procent nižší produkce znamená pro společnosti i o 30 procent nižší odbyt. A takový pokles tržeb nelze kvůli fixním nákladům, které každý podnik má bez ohledu na úroveň produkce, jen tak pominout,“ řekl HN Kintscher.

Tržby Škodovky v pololetí klesly o pětinu na necelých 90 miliard korun. V prvním pololetí Škodovka prodala zhruba 330.000 aut, vyrobila jich ale jenom 247.000, protože vyprodávala zásoby ve skladech u dealerů. Výroba tak meziročně klesla o 30 procent.

Zdroj: Finanční noviny, ČTK

ČTK

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí