DPP vyřadil z tendru na plán metra D nejlevnější firmu
štítek Stalo se čtení na 2 minuty
Pražský dopravní podnik (DPP) vyřadil z výběrového řízení na vyprojektování nové trasy metra D mezinárodní společnost Mott MacDonald i přesto, že nabídla nejnižší cenu 390 milionů korun. V soutěži tak zůstaly dvě tuzemské projekční kanceláře Metroprojekt a Sudop s nabídkami 490 a 470 milionů Kč. DPP jako hlavní důvod vyřazení jednoho zájemce uvedl, že firma nevysvětlila, jak chce nízké ceny dosáhnout. Píšou o tom Hospodářské noviny (HN).
Mluvčí DPP Ondřej Pečený podle HN tvrdí, že jim Mott MacDonald odmítl sdělit, jak se na tak nízkou cenu dostane. „Nezbylo nám pak nic jiného než nabídku neakceptovat,“ řekl Pečený. „Cenu jsme odůvodnili,“ uvedl ředitel tuzemské pobočky vyřazené firmy Jiří Petrák. Společnost už se proto kvůli vyloučení odvolala k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
V celém případu je podle deníku zajímavá ještě ta skutečnost, že zatímco o pětinu nižší cena dopravnímu podniku vadila, tak nabídnutá čtvrtinová doba zhotovení ze strany zbylých uchazečů jej nezarazila. „Buď mají informace, které my nemáme, nebo jsou ty lhůty nedodržitelné,“ reagoval Petrák.
„Tato lhůta odpovídá zkušenosti z minulých akcí a není důvod pochybovat o tom, že se to v této lhůtě dá stihnout,“ řekl Pečený. Jaké zkušenosti s oběma firmami dopravní podnik má a jak je možné, že v zadávací dokumentaci sami úředníci počítali se čtyřmi lety, ovšem mluvčí podle HN nebyl schopen zjistit. Podle odhadu DPP měla být studie hotova zhruba za 52 měsíců.
Metroprojekt již dříve na plánech pro trasu D pracoval, takže má přinejmenším část dokumentace v šuplíku, trochu ji opráší a dopravnímu podniku znovu prodá. Podobnost obou nabídek společností Sudop a Metroprojekt vysvětluje stejný vlastník obou firem, kterým je Sudop Group, píšou Hospodářské noviny.
„To zkrácení mi připadá podezřelejší než nižší cena,“ řekl zastupitel za Evropské demokraty a současně člen dozorčí rady DPP Tomáš Homola. Prý nechá zakázku prověřit. Stejně tak se o ni bude údajně zajímat i první místopředseda ODS David Vodrážka, jenž je předsedou dopravní komise pražského zastupitelstva a členem představenstva dopravního podniku, napsaly HN.
Nová trasa metra D by měla spojit městskou část Písnice, Krč či Nové Dvory s centrem Prahy a ulehčit tak stávající trase metra C.
Zdroj: Finanční noviny, ČTK