Obchodníci letos navzdory krizi neplánují větší letní výprodeje
štítek Nakupování čtení na 2 minuty
Obchodníci letos navzdory hospodářské krizi, kvůli které Češi v obchodech méně utrácejí, neplánují větší letní výprodeje než v předchozích letech. První obchody zahájí letní slevy již v červnu, přičemž například ceny letního oblečení spadnou až na polovinu. Hlavní vlna sezonních výprodejů přijde na řadu v červenci a srpnu, kdy snížení cen bude ještě výraznější.
„První akční nabídky se v našich obchodech objeví už v průběhu června. Letní slevy se budou letos pohybovat mezi 50 a 75 procenty. Zákazníci budou moci výhodné ceny využívat postupně podle druhu zboží,“ sdělila ČTK mluvčí společnosti Tesco Stores ČR Eva Karasová.
V závěru června odstartuje letní výprodeje také síť obchodů s módou C&A. „V první fázi budeme mít slevy do 50 procent,“ uvedla Hana Raková ze společnost C&A Moda ČR. Na prázdninové měsíce naplánoval letní slevy obchodní řetězec Ahold. „Letní výprodeje zahájíme v polovině července. Pro zákazníky jsme letos připravili až sedmdesátiprocentní slevy na vybrané položky. Zejména se bude jednat o textil a sportovní vybavení,“ sdělil mluvčí Aholdu Libor Kytýr.
Obchodníci tvrdí, že hospodářská krize letos nebude mít vliv na rozsah letních výprodejů. „Výše slev i složení sortimentu zařazeného do nabídkových akcí budou obdobné jako loni,“ podotkla Karasová. Pokles poptávky letos podle Rakové zatím není tak dramatický, takže sklady obchodníků nejsou přeplněné neprodaným letním zbožím. „Předpokládám proto, že letní slevy budou letos podobné jako loni,“ uvedla Raková.
Krize nepřiměla obchodníky k větším slevám ani na začátku letošního roku, kdy zahájili novoroční výprodeje. Podle průzkumu portálu www.akcniceny.cz ale tehdy přibylo zboží nabízeného ve slevových akcích. „Obchodníci se vydali cestou větších objemů zlevněného zboží a zároveň rozšiřování sortimentu v akci. Naopak samotná procentní výše slev zůstává prakticky na stejné úrovni jako loni,“ poznamenal projektový manažer společnosti Retail Info Ondřej Hloupý.
Kytýr míní, že letní slevy letos do obchodů přilákají více lidí. „V souvislosti se současnou ekonomickou situací očekáváme větší zájem zákazníků o zboží ve výprodeji. Tomu jsme přizpůsobili i nabídku zlevněného zboží,“ uvedl.
Obchodníci si díky letním výprodejům uvolní sklady a prodejní plochy pro nové zboží. Výprodeje jsou tradičně také důležitým marketingovým nástrojem, pomocí kterého obchodníci soupeří o zákazníky. Některé obchodní řetězce, které ČTK oslovila, proto letos termín zahájení letních slev úzkostlivě tají, aby konkurenci neodkryly své karty.
V uplynulých letech tuzemští obchodníci letní slevy zahajovali stále dříve, a kopírovali tak situaci v západní Evropě, kde mají tyto akce dlouholetou tradici. Časný začátek výprodejů prosazují v Evropě velké obchodní domy, které argumentují tím, že počátkem července se už velká města vylidní a není komu prodávat.
Letní snížení cen se oproti minulosti stále častěji uplatňuje kromě oděvů i v dalších částech maloobchodního trhu. Letní výprodeje organizují také obchody se sportovními potřebami, zahradní technikou či kosmetikou.
Zdroj: Finanční noviny