Bendl: Omezení jízd kamionů by mohlo nahradit vyšší mýtné
čtení na 2 minuty
Omezení jízd kamionů každý pátek, s nímž počítá dva roky připravovaná novela, jež stále leží ve sněmovně prakticky bez nadějí na úspěch, by mohlo nahradit vyšší mýtné v některých časových úsecích. Novinářům to dnes v Litoměřicích před setkáním ministrů dopravy EU řekl ministr dopravy Petr Bendl, který jednání povede. Schůzku by přitom mohl zkomplikovat protest dopravců, kterým se nelíbí, že premiér Mirek Topolánek nenaplnil svůj slib a neprosadí slevy na mýtném.
„Kompenzace (sleva na mýtném) byla vynucena Stranou zelených, která chtěla, aby kamiony byly zastavovány. No a my jsme se po tom, co vláda padla, rozhodli, že to považujeme za nekoncepční krok a že vlastně tento slib už je v tuto chvíli bezpředmětný,“ uvedl Bendl s tím, že protest dopravců, který začal krátce po 09:00, se mu nepodařilo odvrátit.
Podle něj by bylo daleko lepší zvýšit sazby mýtného v některých časech, což by dopravce údajně motivovalo, aby jejich vozy jezdily v levnějších časech. Tento postup by mohla umožnit novela zákona o pozemních komunikacích, jejíž osud je ale ve sněmovně nejistý.
„V okamžiku, kdy by v ČR platily zákazy jízd kamionů, tak by to znamenalo vydávání velkého množství výjimek, budování velkých parkovišť, a to jsou náklady, které bychom raději viděli v silnicích, než v parkovištích,“ dodal Bendl.
Ministr dopravy zároveň odmítá kritiku dopravců, že slevy na mýtném, které vláda plánovala a dopravci si od něj slibovali, že jim ulehčí situaci v době hospodářské krize, v některých členských státech EU existují. „Jdeme tím směrem, jako celá Evropa a pokud projde ten návrh zákona, o kterém jsem mluvil, tak tu situaci jsme do budoucna schopni řešit,“ uvedl s tím, že vláda navíc v době ekonomického útlumu nechce podporovat jen jeden sektor trhu a snaží se přijímat celoplošná opatření.
Průměrná sazba mýtného, které nyní na dálnicích platí vozidla nad 12 tun, je 4,05 Kč na kilometr. Roční sleva by mohla dosáhnout 350 milionů až 400 milionů Kč. Loni stát na mýtném vybral 6,14 miliardy Kč.
„Ty finanční prostředky jsou potřeba v dopravní infrastruktuře. Naopak budou sloužit zejména dopravcům. Pokud vybudujeme dostatek obchvatů, zrekonstruujeme silnice a víme všichni, jak to vypadá v ČR, pak se ta situace zlepší i jim,“ doplnil Bendl.
Zdroj: Finanční noviny, ČTK