Češi jsou v krizi opatrnější, pojistky příliš neruší

štítky Osobní finance Pojištění čtení na 2 minuty

foto: freeimages, ilustrační fotografie

Češi jsou v době hospodářské recese opatrnější, ale uzavřené pojistky příliš neruší. Vyplývá to z ankety ČTK mezi pojišťovnami a zprostředkovateli pojištění. Velká poptávka je po pojištění schopnosti splácet úvěr v případě ztráty zaměstnání, lidé mají zájem i o majetková, odpovědnostní a riziková pojištění.

V některých regionech lidé bezprostředně postižení krizí ruší či snižují pojistné především životních pojistek.

Zájem je především o nízkonákladová investiční životní pojištění, která umožňují pojistit velké množství rizik s nízkým celkovým pojistným a minimalizovat částku na spoření, řekl ČTK Petr Borkovec z vedení poradenské firmy Partners. Klienti jsou nyní citlivější na cenu a pojistné krytí. „Je více dotazů na rizikovost daných produktů, zajištění, flexibilitu a možnost snížení či odložení plateb v případě potíží,“ dodal.

Podle mluvčího Kooperativy Marka Vícha je trendem více pojištění a připojištění na jedné smlouvě. Například v pojištění vozidel povinné ručení, havarijní pojištění i všechna myslitelná připojištění včetně právní ochrany.

V případě pojištění se spořením je stále dominantní investiční životní pojištění. Větší část pojistného je investována do garantovaných fondů a fondů se zamykáním výnosu, neboť lidé více tíhnou k produktům, u kterých je zajištěna návratnost investice, byť s nižším podílem na výnosu, upozornil analytik Partners Dušan Šídlo. Klienti podle Borkovce své pojistky neruší více než v jiných obdobích, zejména však v krizí postižených regionech se snižují či přerušují platby.

Lidé neuvažují o rušení majetkových a odpovědnostních pojištění, souhlasí analytik Broker Consulting Jan Lener. Lidé, kteří přišli o zaměstnání, nebo živnostníci, jejichž příjmy kvůli nižší výkonnosti ekonomiky klesly, hledají, kde ušetřit a skutečně podle něj ve vyšší míře než v předcházejících letech šetří na spořících životních pojištěních. „Nejde však o masový jev,“ podotkl.

Mnohé pojišťovny se prý v době krize obávaly hromadného vypovídání smluv ze strany klientů, kteří budou chtít rychle získat hotovost. „Žádné masivní výpovědi klientů jsme za poslední půlrok nezaznamenali,“ řekl obchodní ředitel pojišťovny AMCICO Martin Brůha.

Z interního průzkumu AMCICO vyplynulo, že nyní se její klienti nejvíce zajímají o pojistnou ochranu pro případ vážné nemoci či úrazu. Navíc často využívají možnosti připojištění pro případ ztráty zaměstnání. Ze stejného důvodu upřednostňují někteří klienti spíše častější, ale nižší platby pojistného.

Počet smluv v rámci nových firemních benefitů roste, jak se snaží firmy zaměstnancům přilepšit za co nejnižších nákladů, ale zároveň následkem propouštění a problémům mnoha podniků dochází i k rušení velkého množství smluv. „Například v Brně Zetor před půl rokem dělal výběrové řízení. Vyhrál to kdosi a nyní to všechno zrušili. I u nás jsme zaznamenali rušení nemalého množství smluv, které platil zaměstnavatel, protože zaměstnanec byl propuštěn. Můj odhad je kolem pěti procent smluv v této oblasti,“ poznamenal Borkovec.

Zdroj: Finanční noviny, ČTK

ČTK

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí