Historie obchodu
čtení na 3 minuty
Denně chodíme nakupovat do nejrůznějších obchůdků či obřích hypermarketů. Ty první provozují menší živnostníci, ty druhé nadnárodní korporace, které mají v oblasti obchodování obrovské zkušenosti. Jaká je historie obchodu jako činnosti? V následujícím textu bychom Vám rádi přiblížili etapy vývoje obchodu a nastínili dnešní vývojové trendy.
Obchod jako zvláštní samostatná hospodářská činnost se začíná objevovat na rozhraní rodové a otrokářské společnosti po oddělení řemesel od zemědělství a města od vesnice. Vzniká zbožní výroba a směna zboží probíhá formou barter. Výrobky vlastní výrobce a jeho cílem je získat výměnou jiný výrobek.
Za kolébku prvního pokroku v obchodě se považuje Babylónská říše, formalizované principy obchodu, které dnes najdeme v obchodním zákoníku, jsou staré 4000 let. V Babylónii již fungoval tzv. vandrovní obchod, obchod ve velkém ve městech s vybudovanými tržnicemi, veřejnými sklady u bran měst a v přístavištích a drobný obchod řemeslníků v ulicích a uličkách měst.
Babylóňané znali už i peníze, byly to vážené kusy stříbra označené značkami. Ve starověku se již rozvíjel i zahraniční obchod, v němž dominovali Féničané a Kartaginci. I obchod s otroky měl všechny znaky obchodu a na něj se „nabaloval“ obchod s jiným sortimentem. Významnými středisky otrokářského trhu byly Korint a Athény.
Počátek feudalismu znamenal pro oblast obchodu velký krok zpět. V 5.-8. století upadal obchod v celé Evropě. Převládalo uzavřené naturální hospodářství, které produkovalo všechny potřebné produkty pro panovníka a poddané, obchod ztrácel svůj význam. Velkou roli v tomto vývoji hrála církev, která se otevřeně stavěla proti obchodování, které považovala za okrádání a vydírání. Brát úroky za půjčené peníze – činnost, bez které se nemůže obejít žádný obchod, se považovalo za hřích a různá nařízení církve a vrchnosti znemožňovala křesťanům obchodní podnikání (odtud pojem nekřesťanské peníze). Formy obchodu za feudalismu byly jednoduché – vandrovní obchod a výroční trhy.
Křižácké výpravy způsobily obchodní spojení Orientu s Evropou a příliv luxusního zboží pro feudální pány znamenal vzkříšení obchodu. Postupně vznikaly obchodní společnosti a s rozvojem obchodu docházelo k prudkému rozvoji obchodních měst, jako třeba známá italská města Florenc, Janov, Benátky. V zájmu zvýšení bohatství a vlivu se města spojovala; tak se například asi 80 severoněmeckých měst ve 14. století spojilo v tzv. hanzu. Dalším zlomovým okamžikem v historii obchodu byly zámořské objevy, po kterých se obchod začal orientovat na Atlantik a které znamenaly rozšíření sortimentu.
Důležitou roli ve vývoji obchodu hrály obchodní společnosti. V roce 1612 byla založena první akciová společnost – holandská Východoindická společnost.
Průmyslová revoluce a vznik světového hospodářství koncem 19. století utvářely postupně obchod do podoby, jak jej známe dnes. Velký rozmach zaznamenal především obchod se surovinami a s kapitálovými statky.
Po 2. světové válce byl svět rozdělen politicky i ekonomicky. Zatímco v socialistických zemích byl obchod v podstatě zlikvidován, v západní Evropě se odehrával přirozený vývoj obchodu a nákupních podmínek. Zde rostla životní úroveň, lidé tudíž víc utráceli, což vedlo k růstu rozsahu nákupů a obchodních kapacit. Významnou skutečností ve vývoji obchodu sehrálo vybavení domácností chladicí a mrazicí technikou, které například v Německu vedlo k tomu, že průměrná velikost nákupu za léta 1957–1990 vzrostla pětkrát. Další determinantou vývoje obchodu byl rozvoj automobilismu. Začátek 90. let byl ve znamení nákupu elektrotechniky, velkou roli začalo hrát zboží pro volný čas a pro osobní záliby. Avšak zvyšující se životní úroveň neznamená plýtvání, ba naopak. Spotřebitelé ve vyspělých státech mají spíše zájem o levný nákup (tento trend je jasně prokazatelný rozvojem discountů a harddiscountů), rádi nakupují takříkajíc „pod jednou střechou“, mají zájem o široký rozsah služeb a o ekologii. Po rozpadu sovětského bloku můžeme všechny tyto trendy sledovat i v zemích transformujících se ekonomik.