Alternativní pohonné hmoty – biopaliva
čtení na 2 minuty
Doprava je jedním z hlavních faktorů, který nepříznivě ovlivňuje kvalitu životního prostředí, a to především produkcí emisí znečišťujících ovzduší, vyšší hladinou hluku, ale také užíváním přírodních surovin, jejichž těžba vede k dalším nepříznivým důsledkům.
EU přijala plán zabývající se užitím alternativních paliv. Strategií je, aby se ve všech státech EU dosáhlo 20% náhrady benzínu a motorové nafty do roku 2020. Byl učiněn závěr, že pouze tři alternativní paliva jsou perspektivní. Jedná se o biopalivo, zemní plyn, vodík a palivové články. Největší nárůst se předpokládá ve spotřebě zemního plynu, který má výrazné ekonomické, technologické a ekologické výhody. Vlastnosti alternativních paliv ze zemědělské produkce jsou velmi podobné v porovnání s ostatními motorovými palivy ropného původu, ropná paliva mají pouze jiné složení. Fyzikální a chemické vlastnosti jsou však velmi podobné.
Nedostatečné rozšíření alternativních paliv je spojeno s řadou faktorů:
- nedostatečný výzkum
- ekonomická náročnost přebudování vozidel na tento pohon
- nevyrábějí se automobily, které by byly přizpůsobeny na plynový pohon
- cenová výhodnost klasických paliv
- legislativní bariéry
BIONAFTA
Již dnes je zřejmé, že spalovat obrovské množství ropy jako doposud není možné, protože bude jednou chybět chemickému průmyslu, který je na ní závislý. Vznětové motory dnes mohou jezdit na chemicky připravené palivo například z řepky olejné, které známe pod názvem bionafta. Dokonce má při hoření proti klasické naftě přednosti projevující se například v menším množství škodlivin ve výfuku. Bionafta však problém řeší jenom částečně, protože pěstování monokultur na obrovských plochách, je možné jenom v odlehlých částech světa. Bionafta ve srovnání s motorovou naftou vyznačuje vcelku pozitivní vliv na životní prostředí, mírně vyšší má bionafta pouze emise, které lze eliminovat seřízením motoru. Bionafta je letním palivem, jelikož k problémům se startováním automobilu dochází již při teplotě +5C. Bionafta proto musí být pro zimní období přizpůsobena přidáním vhodných aditiv. Tyto problémy byly odstraněny formulací směsného paliva řepkového oleje. Tato směs se poté chová prakticky jako klasická motorová nafta.
VODÍK
Zkušenosti získané provozem automobilů jezdících na zemní plyn slouží k vývoji perspektivních vozidel s vodíkovým pohonem. Zacházení s vodíkem je ještě problematičtější a má dokonce ještě větší energetické nároky. Při jeho zkapalňování se musí zchladit na teplotu –253 °C. Bohužel samotná výroba vodíku je náročná na elektrickou energii, ale vyrábět ho, je možné v neomezeném množství. K přednostem vodíku patří, že jediným produktem jeho hoření, je vodní pára.
ZEMNÍ PLYN
Za perspektivní alternativní palivo, které se nechá dobře využít v jenom lehce upraveném zážehovém motoru, je zemní plyn. Jeho světové zásoby jsou tak obrovské, že k jejich vyčerpání by mohlo dojít teprve asi za více než 150 let. Aplikace je možná ve stlačené formě CNG (Compressed Natural Gas) nebo jako zkapalněné palivo LNG (Liquefied Natural Gas). Ale také zemní plyn je fosilním palivem, při jehož hoření se uvolňují škodliviny, byť v daleko menším množství. Použitím katalyzátoru má však vůz s motorem na zemní plyn šanci splnit kalifornský emisní standard pro automobily s mimořádně nízkými emisemi ULEV (Ultra-Low-Emission-Vehicles). Ten odpovídá elektromobilu s přihlédnutím na vznik emisí při výrobě elektrického proudu.