Letiště Praha v létě „praská ve švech“

štítek Cestování čtení na 2 minuty

foto: freeimages, ilustrační fotografie

Kapacita dráhového systému je klíčovým prvkem rozvoje Letiště Praha a její další růst je nezbytný i s ohledem na konkurenceschopnost českého cestovního ruchu i ekonomiky České republiky

Letiště Praha patří k nejrychleji rostoucím vzdušným přístavům v Evropě a přesto je letecká doprava u nás ve srovnání s okolními zeměmi nižší. V roce 2007 odbavilo Letiště Praha 12,5 milionů cestujících, koncem roku 2008 by terminály měly přivítat třináctimiliontého cestujícího a nejpozději do roku 2020 by mělo odbavovat ročně 20 milionů pasažérů.

„Současný dráhový systém Letiště Praha je nyní provozován téměř na svých limitních možnostech. Případy kdy nelze umožnit letecké společnosti přiletět v optimálním čase jsou stále častější. Velká část poptávky po letecké dopravě tak může zůstat neuspokojena nebo se přesune na jiná mezinárodní letiště,“ řekl Petr Hloušek, ředitel pro Řízení kvality, safety a procesů Letiště Praha a dodává: „Východiskem z této situace je výstavba paralelní dráhy, která zajistí možnost potřebného rozvoje na dalších 20 – 25 let.“

Ing. Vladimír Boháč, vedoucí střediska přibližovacích a letištních služeb Praha uvedl, že: „Provoz na pražském letišti vzrostl od roku 2003 o 61 % a z původních 34 pohybů za hodinu se zvýšila jeho kapacita na současných 44 pohybů za hodinu. Zvyšovat kapacitu stávajícího dráhového systému je možné jen minimálně a v roce 2010 budou tyto možnosti zcela vyčerpány. Další zvýšení bude možné až po dostavbě paralelní dráhy, která rozdělí dráhy na příletovou a odletovou a „zklidní“ provoz v přilehlém vzdušném prostoru.“

Z historie dráhového systému:

x Při uvedení do provozu v roce 1937 mělo letiště v Ruzyni travnatou vzletovou a přistávací plochu, na které bylo paprskovitě vytyčeno pět přistávacích směrů o délce 800 – 1 200 m. Vzlety se prováděly kterýmkoli směrem, vždy proti větru.

x S narůstající hmotností letadel přestal travnatý povrch vyhovovat a již koncem roku 1937 byla zahájena výstavba první z celkem čtyř zpevněných drah – RWY 08/26, RWY 04/22, RWY 17/35 a RWY 13/31. Jejich výstavba byla dokončena za protektorátu. Po válce byly hlavní dráhy – RWY 04/22 a RWY 13/31 – postupně prodlužovány a postačovaly provozu do poloviny 60. let.

x Koncem 60. let se hlavní dráhou letiště stala nová RWY 06/24 s délkou 3 115 m, v roce 1982 prodlouženou na 3 715 metrů. V projektu její výstavby se již výhledově počítalo s realizací paralelní dráhy, která byla počátkem 70. let zapracována do územně plánovací dokumentace. Od 60. let zůstal dráhový systém téměř beze změn, přestože počet letů vzrostl 3,5 × a počet cestujících vzrostl více než 12,5 x.

Tiskové oddělení Dům financí

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Populární na Dům financí