Bezpečnost silnic
štítek Cestování čtení na 3 minuty
Pokud byste se řidičů u nás zeptali, jak hodnotí stav našich silnic a dálnic, asi by vám většina z nich odpověděla, že s jejich stavem spokojena určitě není. Na vině je především to, že v době, kdy se u nás silnice stavěly, se nepočítalo s tak enormním nárůstem jejich zatížení. A ty nové, které by nám měly cestování autem spíše zpříjemnit a ulehčit, jsou často omezovány různými pracemi na silnici a dalšími omezeními. Dlouhé kolony a komplikace jsou dnes na každodenním pořádku.
Na problémové silnice ve vašem městě, jste si už dozajista zvykly a možná jste našli i způsob, jak se jim vyhnout. Pokud ale cestujete někam, kde to až tak dobře neznáte, chcete se kolonám i rizikovým silnicím vyhnout, což bývá obtížné. K tomu by vám měla posloužit speciální mapa silnic, takzvaná Riziková mapa České republiky, která má za úkol posoudit bezpečnost silnic u nás. Podle ní se v České republice nachází 60 procent komunikací, které jsou vysoce rizikové. Vyloženě bezpečných úseků je u nás žalostně málo. Nejrizikovější jsou přitom silnice prvních tříd, za nejbezpečnější jsou naopak považovány víceproudé komunikace. Vyplývá to z toho, že při zpracovávání mapy se vycházelo z porovnávání počtu tragických nehod, které se na dané komunikaci staly v letech 2003 až 2005 a hustoty jejich provozu. Na mapě jsou jednotlivé komunikace barevně rozlišeny tak, aby bylo možno snadno poznat, o jak rizikovou silnici se jedná. Silnice s nízkým rizikem jsou zakresleny světle modře, se středně nízkým, středním a středně vysokým různými odstíny žluté až červené barvy a silnice s vysokým rizikem jsou znázorněny barvou černou. Mezi ty nejnebezpečnější se řadí například silnice vedoucí přes středočeské Lidice do Kladna či velmi frekventovaná cesta z Prahy do Mělníka. Jestliže by se měla hodnotit rizikovost jednotlivých krajů, nejhůře by dopadly kraje Ústecký a Plzeňský. Nejbezpečnější by pak byl Liberecký kraj.
Česká republika není jedinou evropskou zemí, která má hodnocení silnic zavedeno. Obdobný systém mají zavedeny například Rakousko, Španělsko či Švédsko. Projekt rizikových map je součástí evropského programu EuroRAP – European Road Assessment Programme. EuroRAP je mezinárodní neziskovou organizací, která má své sídlo v Belgii. Je podporována a sponzorována řadou známých společností a institucí jako jsou EU, FIA, Toyota Motor Europe a další. Členy EuroRAPu jsou automobilové kluby jednotlivých států a jiné organizace. V České republice je od roku 2005 členem EuroRAPu Ústřední Automotoklub, ÚAMK. Kromě rizikových map, budou silnice v Česku hodnoceny i jiným, takzvaným hvězdičkovým způsobem. Každá komunikace dostane určitý počet hvězdiček. Nejméně může dostat jednu, nejvíce čtyři. Systém je víceméně stejný, jako když hvězdičkami hodnotíte úrovně hotelů. Čím více hvězdiček silnice dostane, tím lépe. Hvězdičkové hodnocení je konečným protokolem EuroRAPu, který ukazuje, na jaké úrovni silnice chrání motoristu v případě vzniku vážné dopravní nehody. Hodnocení je založeno na výsledcích prováděných silničních inspekcí a přímo tak vystihuje bezpečnost dané komunikace. Protokoly, které činností EuroRAPu vznikají, obsahují i návrhy na nápravná opatření a jejich výhodou je možnost porovnat výsledky hodnocení mezi jednotlivými státy, což je umožněno díky jednotné použité metodice. Podle autorů by tento systém měl přispět všem k řidičům k tomu, aby se při svých cestách mohli rizikových oblastí vyvarovat. Tím by mohlo dojít ke snížení počtu vážných dopravních nehod na komunikacích.