Nad levnými aerolinkami se stahují mračna

štítky Cestování Osobní finance čtení na 2 minuty

foto: freeimages, ilustrační fotografie

Raketový vzestup cen ropy činí velké problémy aerolinkám, a to obzvláště těm nízkonákladovým. Malé společnosti krachují po tuctech a i těm větším se nedaří zrovna nejlépe. Michael O'Leary, šéf největší nízkonákladové společnosti Ryanair, minulý týden připustil, že vysoké ceny ropy „skutečně bolí“. Spousta analytiků se tak nyní předhání v prohlášeních, že desetiletí levných letů již skončilo.

Žádná společnost nemůže dlouhodobě uspět, pokud se jí nepodaří pokrýt své náklady. To znamená, že všechny letecké společnosti začaly zdražovat. To ovšem v případě nízkonákladových aerolinek znamená, že se cenově přiblíží svým konkurentům z „obyčejných“ aerolinek. Ryanair již potichu zdražil své letenky; nízkonákladová dvojka EasyJet také připustil, že ke zvýšení cen letenek dojde co nejdřív, ovšem zároveň dodal, že i tak jejich ceny letenek budou stále výhodnější než letenky plnohodnotných leteckých společností. Obecně nízkonákladové aerolinky hledají zase jiné cesty, kde by náklady snížily, avšak přesto skepse ohledně jejich osudu zůstává, neboť se nepředpokládá, že by byly schopny udržet ceny na nedávné pro mnohé jistě velmi příznivé úrovni. Takto to vypadá, že doby, kdy si člověk jen tak řekl, že si na víkend zaletí třeba do Londýna, již definitivně skončily a že tyto aerolinky budou muset od základů změnit svou strategii, tedy že budou takřka k nerozeznání od ostatních společností.

Problémy však nemají jen nízkonákladové společnosti. Francouzský národní dopravce Air France vykázal ztrátu pro první tři měsíce tohoto roku ve výši 542 milionů eur. Někteří analytici ponuře podotýkají, že francouzské aerolinky jsou na tom ještě lépe než ostatní. Air France má potenci nakonec být v zisku, neboť má letku moderních letadel a za zády nizozemské aerolinky KLM; tyto výhody ostatní postrádají. Australské aerolinky Quantas zdražily své letenky již dvakrát za tento měsíc. A American Airlines plánují radikálně snížit kapacitu svých stojů. Jednou z mála zářných výjimek jsou British Airways, které vykázaly roční zisk 680 milionů liber, za což vděčí hlavně své orientaci na firemní klientelu.

Jak se situace nakonec vyvine, závisí především na dalším vývoji cen ropy. Ale ani tady to nevypadá, že se blýská na lepší (tj. levnější) časy. Například analytici Tristone Capital věří, že ceny ropy budou nad hranicí 100 dolarů za barel ještě nejméně po dva roky, a to patří spíše k těm optimističtějším odhadům.

Vyčkávací strategie se zdá být pro většinu aerolinií již passé, nezbývá jim než přikročit k razantnějším krokům, což znamená, že přenesou část své zátěže na pasažéry, a to buď přímo zvýšením cen letenek, nebo nepřímo zvýšením všech možných poplatků. Každopádně efekt bude stejný, pro obyčejné cestující se chýlí doba levných letů ke konci.

Jakub Šenovský

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí