Vyúčtování energií: na co si dát pozor

štítek Bydlení čtení na 2 minuty

Společnosti poskytující rozúčtování nákladů na teplo a vodu v domácnostech evidují každoročně stovky reklamací vyúčtování, přitom až 90 % z nich je neoprávněných – a ve zbylých případech je chyba většinou na straně uživatele. Cestou ke zlepšení situace je důkladná kontrola vašeho vyúčtování před tím, než odečtené hodnoty stvrdíte svým podpisem.

foto: pixabay.com, ilustrační fotografie

Za oprávněnými reklamacemi v naprosté většině případů chybný odečet, který vlastník bytu podepíše, aniž by si údaje zkontroloval. Tím přitom stvrzuje jejich správnost a tento dokument se stává jedním z nejdůležitějších vstupních údajů při zpracování vyúčtování. „V domech s centrálním vytápěním je pak nejčastějším problémem špatně nastavená výměra plochy bytu, podle které se náklady na teplo rozdělují,“ doplňuje technický ředitel Stavebního bytového družstva Praha Tomáš Fendrych.

Další věcí, na kterou si musí dát pozor zejména majitelé pronajímaných bytů je nezpřístupnění bytů k řádným každoročním odečtům. Zákon totiž stanovuje vysoké sankce při následném rozúčtování nákladů v rámci domu: 60 % spotřebních nákladů na 1 m² v případě tepla a dokonce 200 % průměrné spotřeby teplé vody. „Existuje sice možnost tzv. samoodečtu, ale většina vlastníků objektů ji nepovoluje pro nízkou možnost kontroly skutečné spotřeby. Navíc moderní měřiče, umožňující radiový odečet, často ani displej pro samoodečet nemají,“ říká vedoucí rozúčtovacího oddělení společnosti ista Jarmila Simbartlová.

Zmíněných 90 % reklamací je pak spíše požadavkem na vysvětlení, protože vyúčtování je i přes jasně daná legislativní pravidla pro konečné uživatele často nesrozumitelné. Simbartlová uvádí zkušenost s řadou klientů, kteří reklamují vyúčtování se stížností, že jim vzrostl nedoplatek, tento argument ovšem není oprávněný. Náklady objektu (v tomto případě bytového domu) musí korespondovat s fakturami dodavatele tepla – ty každoročně stoupají nejen v množství odebrané energie, ale i v ceně za jednotku. Kvůli zdražování pak bohužel ani stejná spotřeba nezaručí stejné náklady v porovnání s předchozím obdobím.

I v případě teplé vody je pro vlastníka objektu důležité sledovat množství vody fakturované dodavatelem a zároveň součet bytových vodoměrů. Rozdíl by neměl překročit 15 %, v opačném případě je třeba řešit s dodavatelem funkčnost patního vodoměru domu. Rozpočítání dodatečných nákladů mezi byty je řešeno podle pravidel, která si každý vlastník nastaví, většinou dle počtu osob.

Tiskové oddělení DůmFinancí.cz

Reklama

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Reklama

Reklama

Populární na DůmFinancí.cz