Cloud a outsourcing dokážou snížit firemní náklady, ale je třeba dobře vybírat

čtení na 2 minuty

foto: freeimages, ilustrační fotografie

Volba kompletního outsourcingu firemního IT se stává zvláště mezi menšími a středními firmami trendem, protože jim dokáže ušetřit až 30 % nákladů na tuto oblast. Znamená to, že firma už nenakupuje počítačové programy ani vlastní servery, nezabývá se zpracováním vlastních dat, ale místo toho všeho využívá vysokorychlostní dálkové připojení k centrálnímu poskytovateli těchto služeb.

Pokud se firma rozhodne jít cestou hostované infrastruktury, musí se připravit na to, že výběr vhodného partnera může být komplikovaný. Na tuzemském trhu totiž existují nabídky od mnoha českých i zahraničních poskytovatelů hostingu, které jsou si cenově dost podobné. Podle čeho se tedy může zákazník rozhodnout?

„Nejdůležitější je dobrá pověst poskytovatele, neváhejte se zeptat na zkušenosti v jiných firmách či vyhledávat informace v diskusích na internetu,“ doporučuje Karel Fišnar, vedoucí Zákaznického centra společnosti Infinity.

Hodně podle něj prozradí i osobní jednání. „Pokud se poskytovatel služeb staví k vašim požadavkům a potřebám aktivně už při prvních jednáních, patrně se o vás dobře postará i po podpisu smlouvy,“ dodává Fišnar s tím, že by měl zákazník osobně poznat tým, který pak bude řešit jeho požadavky.

Důležitý je i dostatek zkušených odborníků uvnitř firmy. Malý poskytovatel se může snažit, ale pokud nemá vlastní specialisty na všechny potřebné činnosti, musí si je externě najímat, což může komplikovat zákaznický servis i řešení nenadálých situací.

„Z praktického pohledu se přikláním k poskytovatelům, kteří sídlí v Čechách. Zjednoduší to komunikaci s týmem podpory, přípravu smluv i případné vymáhání sankcí, pokud by dodavatel nesplnil své smluvní závazky,“ konstatuje Fišnar s tím, že už zaznamenal případy, kdy se české podniky vracejí od zahraničních poskytovatelů cloudu k těm českým, kteří jejich potřebám vyhovují více.

A jaké jsou nejčastější obavy z cloudu a outsourcingu ICT obecně, které musí Zákaznické centrum Infinity řešit? Stále se opakují dotazy na bezpečnost dat a na to, zda se ukládáním mimo firmu nedostanou informace do nepovolaných rukou, například ke konkurenci. „Cloud je ale v tomto směru velmi dobře technicky zabezpečený. Naprostá většina úniků firemních dat v ČR i ve světě jde výhradně na vrub vlastních zaměstnanců zákazníka, kteří data různými cestami vynášejí ven,“ upřesňuje Karel Fišnar.

Slovníček odborných výrazů z firemní počítačové oblasti:

ICT – zkratka oboru informačních a komunikačních technologií (z anglického Information and Communication Technologies). Širší pojem než samotné IT, lépe odráží složitost firemní problematiky, kdy jsou často vzájemně provázána data z výroby, distribuce i obchodu.

Outsourcing – pronájem potřebných počítačových programů u poskytovatele hostingu (namísto jejich zakoupení a fyzické instalace do firemních počítačů). Umožňuje pružně měnit a rozšiřovat programy bez nutnosti je trvale kupovat.

Cloud – dálkové ukládání dat na cizí velký server. Smluvní pronájem části jeho kapacity je výrazně levnější, než budování vlastních serverů uvnitř firmy, kde zabírají prostor, vyžadují trvalé chlazení a odbornou obsluhu.

Tiskové oddělení Dům financí

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Populární na Dům financí