Češi finančním poradcům nevěří, raději se poradí v bance či spořitelně

přečtete do minuty

foto: freeimages, ilustrační fotografie

Češi nevěří finančním poradcům a poradenským společnostem. Ukázal to průzkum společnosti SANEP na téma „Kvalita finančních služeb a spokojenost zákazníků“. Více než 30 procent dotázaných v něm charakterizovalo poradenské společnosti jako nedůvěryhodné.

Za služby finančních poradců by Češi v žádném případě neplatili. Více než 25 procent dotázaných v průzkumu uvedlo, že jim investice do rady finančního poradce nepřijde efektivní. Téměř třetina oslovených pak raději požádá o radu pracovníky specializovaných institucí, jako jsou banky, spořitelny či realitní kanceláře.

Přesto, že si Češi nejsou jisti svými schopnostmi v oblasti financí (úroveň své finanční gramotnosti totiž ohodnotili průměrnou známkou 2-) radu poradce tedy nevyhledávají. Nejčastěji uváděným důvodem je neschopnost určit, které společnosti mohou důvěřovat a které nikoli (35,3 procenta).

Dalším důvodem například je, že podle oslovených lidí jde finančním poradcům jen o peníze (20,4 procenta), nebo nechtějí, aby údaje o jejich příjmech a výdajích znal někdo cizí (17,6 procenta).

Při rozhodování mezi radou finančního poradce a například bankovního úředníka by respondenti zvolili častěji možnost druhou. Z toho vyplývá, že důvěra v prodejce finančních produktů je větší než v odborné poradce.

„Hlavní problém vidím v tom, že v současnosti se role takzvaných finančních poradců čím dál více přibližuje roli prodejců konkrétních produktů. Dnes ve většině společností poradci neposkytují objektivní rady a neřídí se potřebami klienta. Řídí se spíše výší provizí. Dokud se tento systém nezmění, důvěra lidí v náš obor nemůže vzrůst,“ vysvětluje výsledky průzkumu výkonný ředitel poradenské společnosti Stone & belter Ing. Mojmír Urbánek.

Český trh finančního poradenství si podle něj musí urovnat své priority. „Buď budou hrát provize stále hlavní roli, nebo se do popředí dostane klient a kvalitní řešení jeho problémů,“dodává.

Průzkum agentury SANEP se uskutečnil od 28. července do 10. srpna 2011 na vzorku 3 879 lidí ve věku 25 až 55 let.

Veronika Čížková

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí