Test: Poskytovatelé půjček nedostatečně informují o jejich cenách
štítky Osobní finance Úvěry a půjčky čtení na 2 minuty
Bankovní i nebankovní poskytovatelé úvěrů neposkytují dostatek informací, podle nichž by bylo možné snadno srovnat výhodnost spotřebitelských úvěrů. V testu, který uskutečnil v září časopis Test, nebyly některé společnosti schopny na konkrétní dotaz uvést úrokovou míru nebo roční procentní sazbu nákladů (RPSN).
Většina dotazovaných společností byla podle Testu schopna podat po telefonu dílčí, ale konkrétní informace. Společnosti Cetelem, Home Credit a Raiffeisenbank neposkytly spotřebiteli žádné konkrétní informace o možnostech poskytnutí úvěru ani po telefonu. „Mohlo dojít k lidské chybě, ale tyto informace se klient vždy okamžitě dozví. Podáváme je jak osobně na pobočkách, tak po telefonu i na internetu,“ reagoval mluvčí Cetelemu Martin Malý.
Mluvčí Raiffeisenbank Tomáš Kofroň upozornil, že banka detailní informace poskytuje klientovi až v případě jeho vážného zájmu o úvěr, tedy když jí poskytne potřebné informace. „Výhodou pro klienta je, že se tak dozví konkrétní podmínky, za jakých úvěr získá, a ne obecné informace typu: sazba je ´od´, RPSN ´by mohlo být od´ a podobně,“ podotkl. Podobně se vyjádřila i mluvčí Home Creditu Eva Řimnáčová. „Konkrétní výši úrokové sazby, RPSN a další parametry se klient dozví ve chvíli, kdy dokončíme prověřování jeho schopnosti úvěr splácet. Sem patří například výška pravidelného příjmu,“ poznamenala.
Všechny požadované informace podle časopisu Test poskytly ČSOB, mBank a Volksbank CZ.
U společností, které odpověděly jen částečně, nebylo zpravidla možné dozvědět se konkrétní RPSN nebo úrokovou míru pro požadovaný úvěr. „Úroková míra a roční procentní sazba nákladů jsou klíčové údaje, podle nichž lze srovnávat, jak drahé jsou jednotlivé úvěry,“ uvedl manažer testování Václav Beneš. Ani jeden z těchto údajů nebyl podle něj schopen sdělit pracovník společnosti Proficredit, ve Waldviertel Sparkasse neuměli spočítat ani měsíční splátku.
Výzkumníci Testu přes e-mail a posléze i telefonicky kontaktovali jednotlivé banky a nebankovní instituce s žádostí o informace o předpokládaném úvěru 30.000 Kč a splatností jeden rok. Na zaslaný e-mail téměř žádný oslovený subjekt neodpověděl. Lépe poskytovatelé půjček odpovídali na telefonní dotazy, ale ani zde nebyli vždy schopni poskytnout některé klíčové informace, upozornil Beneš.
Test na základě poskytnutých údajů spočítal předpokládané celkové ceny úvěrů u těch společností, které byly ochotny poskytnout anonymnímu spotřebiteli informace. Třicetitisícový úvěr s roční splatností vyšel nejlevněji u Poštovní spořitelny s celkovými náklady 33.290 Kč. U většiny ostatních se náklady pohybovaly okolo 34.000 korun. U Provident Financial klient za rok za něj zaplatí přes 48.000 korun.
Na stránkách časopisu Test jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů výrobků nebo varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky.
Zdroj: Finanční noviny