Světové automobilové trhy se vymaňují z propadu
štítek Stalo se čtení na 3 minuty
Největší automobilové trhy světa zažily během posledního roku v důsledku ekonomické recese katastrofální propady, v posledních měsících se z nich však s pomocí vládních podpor začaly vymaňovat.
Vyhlídky automobilek ale nejsou nijak příznivé, protože krize kvůli vládní pomoci nijak nepřispěla k řešení hlavního problému sektoru, jímž jsou obrovské přebytky kapacit zejména v Evropě. Krize vyspělých trhů vynesla do popředí Čínu, která se letos zřejmě stane největším trhem automobilů na světě.
Americký trh nových osobních a lehkých užitkových automobilů začal klesat již v roce 2007 a loni propad akceleroval na 18 procent, nejvíce od roku 1974. Prodej klesl z předloňských 16,1 milionu na 13,2 milionu vozů a tempa meziročního propadu se od loňského léta dosahovala 30 až 40 procent. V červenci však prodej v USA díky zavedení šrotovného dosáhl letošního maxima a v srpnu stoupl poprvé od října 2007.
Analytici i výrobci aut však varují, že po srpnovém růstu prodej ve zbývajících měsících roku opět klesne, protože lidé využitím šrotovného nákupy aut jen o něco urychlili. Letos podle odhadů spadne prodej automobilů na americkém trhu asi o čtvrtinu na zhruba deset milionů, hluboko pod průměrných 17 milionů z první poloviny tohoto desetiletí.
Evropský trh automobilů v loňském roce klesl o 7,8 procenta na 14,7 milionu vozů v nejhlubším propadu za 15 let. Pokles začal na jaře 2008 kvůli prohlubující se finanční krizi a nástupu recese a později výrazně zrychloval až na lednové meziroční tempo 27 procent.
Díky zavádění programů šrotovného v řadě zemí v čele s Německem začal propad letos zpomalovat a skončil v červnu, kdy trh vykázal první růst po 14 měsících. V posledních dvou měsících prodeje s pomocí oživování ekonomiky rostou asi tříprocentními tempy.
Japonský trh, který byl ještě před dvěma lety z jednotlivých zemí druhý největší na světě, letos klesá již šestý rok po sobě a zažívá nejdelší šňůru klesajícího prodeje aut v historii země. I zde se však v poslední době již situace stabilizuje a prodeje začínají oživovat.
Odbyt vozů v Japonsku se loni dostal na 3,2 milionu vozů, nejníže za 34 let. V roce 1990 přitom dosáhl prodej automobilů v Japonsku 7,8 milionu. Od konce roku 2008 klesal prodej vozů v Japonsku vysokými dvoucifernými tempy přesahujícími až 30 procent. V lednu odbyt sestoupil na 37leté minimum necelých 175.000 vozů. Propad se začal zpomalovat v květnu a v srpnu již trh zaznamenal první nárůst po 13 měsících. Japonská vláda podporuje nákup nových vozů výrazně sníženými daněmi a v létě zavedla program šrotovného.
Novým gigantem světového automobilového trhu se stala Čína. Loni se zde růst prodeje zpomalil na 7,3 procenta ze 22 procent v roce 2007. Ke konci loňského roku sice čínský trh klesal, přesto se mu v lednu podařilo odsunout Spojené státy z pozice největšího trhu světa. Experti očekávají, že Čína brzy předstihne USA i v celoročním prodeji.
Od února již čínský trh roste, v březnu dosáhl odbyt rekordní měsíční úrovně 1,1 milionu a v posledních měsících tempo růstu akcelerovalo na 70 až 90 procent. Také Čína od počátku tohoto roku poskytuje automobilovému trhu podporu, zejména formou nižších daní.
Propad poptávky podle týdeníku The Economist zdůraznil hlavní problém odvětví, tedy přebytek výrobních kapacit. Krize to ještě zkomplikovala, protože vlády přispěchaly na pomoc neperspektivním automobilkám, takže krize proti očekávání nevedla ke krachu žádné velké automobilky. Nejpozoruhodnější podle britského týdeníku je, že v Evropě za krize nebyla uzavřena jediná automobilová továrna, přestože zde přebývá až sedm milionů vozů.
Přebytek automobilkám sráží ziskovost a tím možnost dlouhodobého přežití. Podobně škodlivý je pro zisky trend přesunu k menším a úspornějším autům, která negenerují moc zisků a řada automobilek na nich ztrácí. Programy šrotovného všechny tyto strukturální problémy podle týdeníku ještě zesílí a jejich nevyhnutelné řešení odloží.
Zdroj: Finanční noviny