Na dálnici v Ostravě začnou opravy zvlněné vozovky za 20 mil. Kč

štítek Stalo se čtení na 2 minuty

Na ostravském úseku dálnice D47 začnou v polovině července opravy zdeformované vozovky. Na třistametrovém úseku nedaleko třebovické elektrárny se povrch dálnice začal vlnit loni na jaře. Podle odborníků to způsobilo rozpínání materiálu z odvalu Nové Huti v Ostravě-Kunčičkách, který firma ODS-Dopravní stavby Ostrava (ODS-DSO) na stavbu dálnice použila. Její opravy potrvají asi čtyři měsíce a vyjdou na zhruba 20 milionů korun. ČTK to sdělil mluvčí stavební firmy Jindřich Vaněk.

Kdo zaplatí opravy dálnice, která se začala deformovat jen půl roku po zprovoznění, zatím není jasné. „V současné době probíhá reklamační řízení. Pokud se během něho nenajdou další příčiny deformace vozovky, které zhotovitel nemohl ovlivnit, úhrada půjde právě za ním,“ řekla ČTK mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Martina Vápeníková. Podle Vaňka ale ODS-DSO necítí vinu za vzniklé problémy.

Nastavbu dálničního násypu firma potřebovala desítky milionů tun materiálu, aby úsek procházející záplavovým územím dostatečně zvedla. Použila proto umělé kamenivo vyrobené z hlušiny dolu Paskov, strusku z odvalu Hrabová a materiál z odvalu Nové Huti. „Na základě sondáží a geodetických měření odborníci potvrdili jednu z hypotéz – příčinou vad je rozpínání jednoho z použitých materiálů. Vyloučila se tak teorie o doznívající důlní činnosti,“ uvedl hlavní stavbyvedoucí ostravské části D47 Petr Hanák.

Podle něho měly použité materiály příslušné certifikáty jakosti a v násypech byly zpracovány dle platných norem i technologií. Dodal, že zabudování struskového kameniva je ale rizikové. „Pro stavby, kde je nutný velký objem násypu, se ale bude používat dál, protože přírodního materiálu je nedostatek,“ uvedl stavbyvedoucí. ŘSD jako investor stavby ale loni na podzim poukazovalo na možnost nesprávného poměru materiálů v podloží. Vápeníková tehdy řekla ČTK, že firma mohla použít pro podklad větší množství příměsi, než měla.

Dálniční úsek, kde bude v budoucnu napojen takzvaný Severní spoj, firma částečně opravila už loni na podzim. Podle Hanáka se v letošním roce deformace vozovky prakticky zastavily, proto firma provede její konečnou opravu včetně dvou přilehlých mostů. „Obrovské tlaky rozpínajícího se náspu způsobily mírné naklonění opěr, a tím se u mostů téměř vyčerpala dilatační mezera,“ vysvětlil Hanák.

Doprava na dálničním úseku tak bude zhruba čtyři měsíce omezena střídavě na jednu polovinu dálnice, kde budou řidiči jezdit sníženou rychlostí do 80 kilometrů za hodinu.

Dvanáctikilometrový úsek mezi Ostravou a Bohumínem patří k nejdražším v Česku. Kilometr dálnice (se všemi souvisejícími stavbami) stál miliardu korun. Zprovozněné jsou také úseky mezi Ostravou a Bílovcem na Novojičínsku a mezi Lipníkem nad Bečvou a Bělotínem na Přerovsku. Celá D47 bude dlouhá 80 kilometrů a stát za ni zaplatí téměř 60 miliard korun.

Dva rozestavěné dálniční úseky mezi Bělotínem, Hladkými Životicemi a Bílovcem by měly být hotové do listopadu. Vláda na ně chce získat 8,4 miliardy korun vydáním dluhopisů, jejichž prodej má letos a příští rok vynést téměř 20 miliard Kč. Celá dálnice má být ale dokončena až v roce 2012, to znamená s dvouletým zpožděním. Vlivem hospodářské krize zatím nemá Státní fond dopravní infrastruktury dostatek peněz na poslední úsek D47 mezi Bohumínem a polskou dálnicí A1.

Zdroj: Finanční noviny, ČTK

ČTK

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí