Osobní prodej vzrostl i loni, AOP utržila rekordních 4,65 mld. Kč
štítek Stalo se čtení na 2 minuty
Firmám, které se zabývají osobním prodejem, se loni v Česku navzdory příchodu hospodářské krize dařilo. Celkový obrat členů Asociace osobního prodeje (AOP) bez započtení DPH v loňském roce vzrostl z 4,44 miliardy korun v roce 2007 na rekordních 4,65 miliardy korun. Vyplývá to z údajů, které na svých internetových stránkách zveřejnila AOP.
Osobnímu prodeji se loni v Česku také věnovalo více lidí. Pro firmy, které sdružuje AOP, v roce 2008 pracovalo 225.076 prodejců. O rok dříve jich bylo 220.989. Za posledních šest let se počet aktivních prodejců AOP zvýšil zhruba o třetinu, přičemž osobními prodejci jsou většinou ženy.
Firmám zabývajícím se přímým prodejem se i díky tomu v posledních letech v Česku dařilo a vykazovaly rostoucí tržby. Například společnost Zepter International loni v ČR zvýšila obrat meziročně o deset procent na 783 milionů korun.
Členy AOP, která v Česku působí od roku 1993, jsou společnosti Avon, Amway, Just, Lux, Mary Kay, Ranger, Oriflame, Tupperware a Vorwerk. Na celkovém trhu přímého prodeje v Česku se podle odhadů asociace tyto firmy podílejí více než polovinou.
Češi pod tíhou obav z hospodářské krize v závěru loňského roku začali šetřit a klasičtí obchodníci letos hlásí nižší tržby. Krize, kvůli které řada českých podniků omezuje výrobu a propouští, by podle předsedy AOP Jana Stránského mohla osobnímu prodeji pomoci. „Přímý prodej je příležitostí i za normálních podmínek. Nyní však přichází pokles hlavně výrobních odvětví a práce v sektoru služeb je jedním z možných řešení,“ řekl ČTK Stránský.
Stejně se na vliv hospodářské krize dívá i výkonný ředitel pro obchod a marketing Zepter ČR Michal Jílek. „Domníváme se, že v současné nelehké ekonomické situaci bude čím dál více lidí hledat další zdroj příjmu, kterým může být osobní prodej. Proto počítáme i v letošním roce s dalším rozšířením naší obchodní sítě,“ uvedl Jílek.
Stránský ale upozornil, že krize může v oboru přímého prodeje zamíchat kartami na straně poptávky. „Jedná se o prodej spotřebního zboží. Když koncový zákazník nebude mít dostatek finančních prostředků, tak je určité riziko, že některé výrobky nepůjdou tak dobře na odbyt jako dříve,“ míní Stránský. Zatímco odbyt výrobků denní spotřeby, které jsou nabízeny formou přímého prodeje, by krize podle Stránského poznamenat neměla, tak v případě dražších produktů by její negativní vliv mohl být znát.
Osobnímu prodeji se v Česku navzdory rostoucí popularitě internetových obchodů a stále hustší síti prodejen obchodních řetězců v předchozích letech dařilo. Češi formou osobního prodeje nakupují hlavně kosmetiku, oblečení, obuv, drobnou elektroniku, knihy či nádobí a domácí potřeby.
Zdroj: Finanční noviny, ČTK