Chování spotřebitelů se kvůli krizi výrazně mění
štítek Stalo se přečtete do minuty
Chování spotřebitelů v Evropě se podle průzkumu společnosti MasterCard kvůli hospodářské krizi změnilo nejvýrazněji od druhé světové války. Lidé více přemýšlejí o výdajích, jsou citlivější například na ceny potravin nebo pohonných hmot, a dokonce i odkládají odchod do důchodu. Navíc přes dvě třetiny Evropanů chce utrácet jen za to, co si mohou dovolit, a zároveň plánují více spořit, uvádí průzkum.
„Ve způsobu, jímž spotřebitelé dnes rozhodují o svých výdajích a úsporách, došlo k obrovskému posunu…Ještě nikdy tolik nepřemýšleli o svých výdajích a úsporách, k čemuž je samozřejmě nutí potřeba lepšího hospodaření s vlastními finančními prostředky,“ uvedl prezident společnosti MasterCard Europe Javier Perez.
Podle průzkumu až 78 procent dotázaných evropských spotřebitelů uvedlo, že plánuje utratit méně na každodenních výdajích. „I když díky recesi nerostou ceny komodit tak rychle, obavy spotřebitelů ohledně cenové dostupnosti základního zboží přetrvávají,“ uvedl průzkum.
Ze studie rovněž vyplývá, že šok z loňského pádu nemovitostního, bankovního a akciového trhu nahlodal dosavadní pocit „trvalého růstu bohatství“ a že každý čtvrtý Evropan kvůli finanční krizi plánuje odložit odchod do důchodu. Celkem 65 procent Evropanů pak chce letos více šetřit, aby si vynahradili ztráty z roku 2008.
Studie více než 3000 spotřebitelů, kterou v březnu letošního roku uskutečnila společnost TNS ve Velké Británii, Itálii, Německu, Francii, Nizozemí a Polsku, se zaměřila na oblasti jako důvěra spotřebitelů, výdajové vzorce a současný pohled na investice, vlastnictví domů a zaměstnanost. Studii navíc doplňuje kvalitativní průzkum prostřednictvím rozhovorů s předními evropskými maloobchodníky a bankovními institucemi.
Zdroj: Finanční noviny, ČTK