Anketa: Většina pivovarů letos nezdražila, ani to neplánuje
štítek Nakupování čtení na 3 minuty
Většina domácích pivovarů letos pivo nezdražila a ani zdražení zatím neplánuje, zjistila v anketě ČTK. Výjimkou mezi oslovenými podniky jsou Pivovary Staropramen, které zdražily některé své nápoje v březnu, a pivovar Rohozec z Liberecka, jenž zvýšil ceny od května. Někteří výrobci naznačili, že by letos zdražit mohli, pokud jim vzrostou náklady či klesne poptávka.
Přes pokles prodejů na začátku letošního roku očekávají čeští pivovarníci většinou zachování či mírné zvýšení loňské produkce, která byla druhou nejvyšší v historii. Snížení spotřeby piva v lednu a únoru způsobilo podle nich spíše nepříznivé počasí než hospodářská recese.
Vedení lídra tuzemského trhu, Plzeňského Prazdroje, se k očekávanému cenovému vývoji nevyjádřilo. „Nemůžeme ho komentovat vzhledem k požadavkům regulačních úřadů,“ uvedl mluvčí podniku Miroslav Mareček. Na budoucí cenu zlatavého moku z Plzně bude mít podle něj vliv hlavně poptávka, ceny surovin a energií. Koncem ledna však obchodní ředitel Prazdroje Jaromír Žáček uvedl, že v nejbližších měsících pivovar žádné zdražení neplánuje.
Podnik naposledy zdražil pivo loni v listopadu o čtyři procenta. Prodej piva chce letos udržet v ČR na loňské úrovni, export plánuje opět zvýšit.
Podobně se vyjádřil také mluvčí Budějovického Budvaru Petr Samec. „V tuto chvíli není zdražení našeho piva aktuální. Ceny piva v letošním roce budou záviset na vývoji růstu nákladů a také na situaci na trhu. O případných změnách cen budeme nejprve informovat naše obchodní partnery,“ řekl.
Po slabších prodejích v lednu a únoru prodal Budvar v březnu o čtyři procenta piva více než ve stejném měsíci loni. „Podle našeho názoru má na vývoj poptávky po pivu větší vliv počasí, než současná ekonomická situace,“ vysvětlil Samec.
„Letos v březnu jsme upravili ceny pouze selektivně u několika málo výrobků. Naši zákazníci byli samozřejmě o každém zdražení předem a včas informováni,“ řekl ČTK mluvčí druhého největšího pivovaru na tuzemském trhu, Pivovarů Staropramen, Pavel Barvík. Nadprůměrně teplé počasí v dubnu podle něj vedlo k tomu, že společnost zaznamenala dosud nejlepší dubnové prodeje. Přesto zůstává Barvík mírně skeptický a na rozdíl od ostatních očekává v letošním roce spíše mírné snížení prodejů.
Zdražení piva v nejbližší době neplánuje ani další významný zástupce na trhu, pivovarnická skupina PMS Přerov, která sdružuje středomoravské pivovary Zubr, Litovel a Holba.
Také naprostá většina menších pivovarů letos nezdražila ani tak v nejbližší době neučiní. Výjimkou je nejmenší ze tří pivovarů Libereckého Kraje, Pivovar Rohozec, který zvýšil ceny od května, například nejprodávanější sudovou světlou jedenáctku zdražil o 70 haléřů na 9,90 Kč. „Přesto jsme stále levnější než většina konkurenčních pivovarů,“ řekl jeho ředitel František Jungmann.
Podle údajů Českého svazu pivovarů a sladoven v lednu české pivovary vystavily téměř o devět procent piva méně než ve stejném měsíci loni. V únoru pak byla jejich produkce nižší dokonce o 14,5 procenta. V březnu však, patrně díky zlepšenému počasí, pokles výroby výrazně zpomalil na 0,5 procenta, uvedl již dříve výkonný ředitel svazu Jan Veselý.
Domácí pivovary loni vyrobily 19,81 milionu hektolitrů piva, což je o půl procenta méně než v rekordním roce 2007. Přesto byl jejich výstav druhý největší v historii. Zatímco tuzemská spotřeba piva loni klesla o 1,3 procenta, export vzrostl o více než tři procenta na rekordních 3,71 milionu hektolitrů.
Zdroj: Finanční noviny, ČTK