Šrotovné počítá s tisícikorunovou kaucí
štítek Stalo se čtení na 2 minuty
Součástí zavedení šrotovného v Česku má být vratná tisícikorunová kauce za registraci. Podle Hospodářských novin s tím počítá plán odstupujícího ministra průmyslu a obchodu Martina Římana.
Plán popisuje, co bude muset zájemce udělat, aby třicetitisícový příspěvek na nové auto získal.
Podle tohoto plánu se každý předně bude muset zaregistrovat na odboru dopravy města či obce s rozšířenou působností, přičemž každý by měl zaplatit vratnou kauci – podle předběžného návrhu tisíc korun, píše deník.
„Registrací se účastník zavazuje, že sešrotuje auto, a stát se zaváže, že mu vyplatí peníze,“ řekl HN Říman.
Ministerstvo se tak chce především vyhnout chaosu, který provází šrotovné na Slovensku. Tisíce Slováků, kteří si nechali minulý měsíc sešrotovat auto, totiž zjistily, že státní peníze na šrotovné mezitím došly. A když slovenská vláda rozhodla o druhém kole šrotovného, tak další stovky lidí pro jistotu nocovaly na vrakovištích, aby se na ně dostala řada.
V českém systému, který má k dispozici přibližně 2,5 miliardy korun, dostane předem registraci něco přes 80.000 lidí – ti tak budou mít jistotu, že na ně státní peníze vyjdou, píšou HN s tím, že lidé budou mít na sešrotování auta a nákup nového šest měsíců. Třicetitisícový příspěvek dostanou poté, co předloží odboru dopravy kupní smlouvu a doklad o sešrotování starého vozu.
„Uvažuje se o možnosti, že by lidé mohli pověřit třetí osobu, která by to za ně vyřídila – například prodejce či banku,“ řekl HN Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu, který je jedním z členů expertní skupiny, která dávala návrhu šrotovného definitivní podobu. V praxi by to podle HN vypadalo tak, že by řidič přijel se starým vozem k prodejci či jeho smluvnímu autovrakovišti, tam by ho nechal a odjel by v novém autě i se započítanou slevou.
Rozdíl proti slovenskému šrotovnému bude ještě jeden: zatímco Slováci měli nárok na příspěvek od státu, jen pokud slevil z ceny i autosalon, v Česku se s něčím takovým nepočítá.
Další parametry, na kterých se již před deseti dny dohodla koalice s opozicí, by měly zůstat nezměněny. Tedy, že nová auta nesmí stát více než půl milionu korun a musí splňovat přísné emisní limity EURO 4.
Ministerstvo průmyslu definitivní návrh šrotovného zpracuje během příštího týdne. V dubnu by ho měli dostat k projednání poslanci. Jediná otázka tak zní ‚kdy‘. Rozhodnutí bude na vládě Jana Fischera, píšou Hospodářské noviny.
Zdroj: Finanční noviny