Prodej aut v Německu v březnu vyskočil o 40 procent
štítek Stalo se přečtete do minuty
Prodej nových automobilů v Německu se v březnu meziročně zvýšil o 40 procent na zhruba 401.000 vozů díky takzvanému šrotovnému, jež zavedla německá vláda. Oznámil to dnes svaz mezinárodních výrobců automobilů VDIK.
Německo je největším automobilovým trhem v západní Evropě. Německá vláda v letošním roce začala vyplácet bonus 2500 eur (téměř 70.000 korun) za koupi nového energeticky úsporného automobilu a sešrotování nejméně devět let starého vozu.
Protikrizové opatření pomohlo nejen německým výrobcům automobilů, ale také české firmě Škoda Auto, jejíž nová Fabia se v únoru stala druhým nejprodávanějším modelem na německém trhu.
Strany německé vládní koalice se minulý týden podle médií shodly na navýšení prostředků určených na šrotovné z dosavadních 1,5 miliardy eur (přes 40 miliard korun). Objem dodatečných prostředků zatím není znám.
„Rozhodnutí navýšit prostředky přišlo právě včas, protože původně schválené peníze docházejí,“ prohlásil šéf VDIK Volker Lange. Dodal, že tento program je klíčový pro podporu spotřebitelské důvěry a stabilizaci poptávky.
Podobná vládní opatření podpořila poptávku po automobilech také v dalších evropských zemích. Ve Francii se v březnu prodej aut zvýšil zhruba o osm procent a mírný nárůst zaznamenala rovněž poptávka v Itálii. Pokles prodeje ve Španělsku zpomalil na 39 procent z únorových 49 procent.
Automobilový průmysl se nyní po celém světě potýká s poklesem poptávky, protože světová finanční krize vedla ke zpomalení ekonomiky, obtížnějšímu přístupu k úvěrům a poklesu spotřebitelské důvěry i výdajů.
Výzkumná firma J.D. Power and Associates v lednu předpověděla, že prodej automobilů v celé Evropě by se měl v letošním roce snížit o zhruba 15 procent.
Zdroj: Finanční noviny, ČTK