Privatizace ČSA se chce zúčastnit devět firem

štítek Stalo se čtení na 2 minuty

Privatizace Českých aerolinií se chce zúčastnit údajně devět firem. Píšou to Hospodářské noviny. Ministerstvo financí má podle HN ve svých preferencích jasno. I když v první řadě půjde o cenu, přálo by si nejvíce dopravce z Dálného východu.

Uzávěrka přihlášek do soutěže o ČSA je v pondělí a podle odhadů by vláda mohla za aerolinky získat 4,5 miliardy korun.

„Hledáme silnou leteckou společnost, nejlépe takovou, která nemá v Evropě hlavní centrum. Pro mě osobně by takový nejlepší ‚silný bratr‘ byly Singapore Airlines, které v této době nezažívají žádný velký propad počtu cestujících,“ řekl listu náměstek ministra financí Ivan Fuksa, který má na ministerstvu privatizace na starosti.

Podle Fuksy by bylo ideální, kdyby do Česka nějaká velká letecká společnost zavedla silnou „pupeční šňůru“ mezi Dálným východem a Evropou, která by končila v Praze a odtud by rozvážela lidi po Evropě. „Takže ta sféra je Čína, Indie, Korea. Samozřejmě, že v této sféře je i Rusko,“ uvedl. Singapore Airlaines však ještě před dvěma měsíci zájem o ČSA vylučovaly, připomněly HN.

Oficiálně zájem projevily ruský Aeroflot a francouzsko-nizozemský koncern Air France-KLM. „Pro ty by se ČSA naopak mohly stát takovou bránou na východ,“ řekl Fuksa. Zájem mají i majitel Čedoku Odien a nízkonákladový dopravce Travel Service, za kterým stojí islandský Iceland Air, napsaly HN.

Podle deníku se nejvíce spekuluje o asijských firmách. Nejčastěji padají jména členů SkyTeamu. Aliance sdružuje letecké přepravce z celého světa včetně ČSA, mimo jiné korejské Korean Air a čínské China Southern. Obě firmy však zatím mlčí.

Podle Fuksy již nějaká jednání členů vedení ČSA v Číně byla. To však popřel generální ředitel Českých aerolinií Radomír Lašák. „Vylučuji, že by se nějaké takové jednání konalo. V Číně bylo běžné jednání aliance SkyTeam, kde byli lidé z našeho marketingu. Ohledně prodeje nepodnikáme žádné kroky, a pokud někdo projeví zájem, odkazujeme na vlastníka, tedy na ministerstvo financí,“ řekl Lašák.

První kolo výběru má zájemce prověřit z pohledu vládních požadavků. ČSA podle nich mohou koupit pouze bezúhonné firmy, které mají alespoň 51 procent kapitálu ze zemí Evropské unie. Představit by také měly své plány o tom, jak dlouho chtějí udržet ČSA na pozici národního přepravce či uchovat leteckou přepravu osob jako hlavní činnost aerolinií. V druhém kole již půjde čistě o cenu, píšou HN.

Podle analytiků jsou jasnými favority Aeroflot a Air France-KLM. Nový majitel ČSA by měl být znám nejpozději do 30. září. Do prodeje jde celý balík akcií státu, který tvoří 91,51 procenta základního kapitálu ČSA. Po prodeji ČSA má následovat privatizace pražského letiště. Podmínkami soutěže se bude vláda zabývat zřejmě na přelomu léta a podzimu.

Zdroj: Finanční noviny

ČTK

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí