Průzkum: Dvě pětiny obchodníků letos očekávají pokles tržeb
štítek Stalo se čtení na 2 minuty
Dvě pětiny obchodníků i odborníků letos kvůli hospodářské krizi očekávají pokles tržeb. Vyplývá to z průzkumu mezi účastníky mezinárodní konference o rozvoji obchodu Retail Summit, na kterou se v únoru do Prahy sjelo 800 delegátů. Češi pod tíhou obav z finanční krize a hospodářské recese, kvůli které řada českých podniků omezuje výrobu a propouští, začali šetřit již v závěru loňského roku. Maloobchodní tržby v prosinci klesly meziročně o 2,9 procenta.
„Účastníci se shodli na tom, že český obchodní trh vstupuje do nelehké fáze. Výzkum prokázal, že 41 procent z nich očekává v roce 2009 recesi spojenou s poklesem maloobchodního trhu,“ sdělila ČTK společnost Blue Events, která konferenci pořádala.
Dalších 27 procent účastníků konference v dotaznících uvedlo, že letos počítá se stagnací maloobchodního obratu. V méně dramatický vývoj v podobě zpomalení tempa růstu obratu věří jen třetina dotázaných. Obchodníci podle odborníků musejí počítat s různě velkým omezením kupní síly podle jednotlivých regionů a také s poklesem důvěry v ekonomiku, což ještě více oslabí ochotu českých spotřebitelů utrácet.
Čeští zákazníci by podle obchodníků kvůli dopadům krize mohli zvýšit poptávku po privátních značkách obchodních řetězců; toto zboží prodejci nabízejí za nižší cenu, než jaká je u značkového zboží. Například společnost Ahold, která v ČR provozuje tři stovky supermarketů Albert a hypermarketů Hypernova, letos hodlá na pulty svých obchodů umístit 1000 nových výrobků prodávaných pod privátní značkou.
Analytik Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research upozornil, že pokud se letos krize výrazně podepíše na příjmech obyvatel, nezaměstnanosti a celkovém ekonomickém prostředí, může se nákupní chování Čechů opravdu výrazně změnit. „Může dojít k tomu, že se (zákazníci) více obrátí k diskontním řetězcům. Možná třeba ani ne proto, že by měly o tolik levnější zboží, ale že je tam poměrně malý nákupní košík, takže domácnosti jakoby tolik nespotřebují,“ podotkl.
Podobný názor má i Martin Tesař z poradenské společnosti Deloitte. „Spotřebitelé se budou stále více řídit cenou zboží, a to v míře ještě větší než doposud. Tento trend začíná být patrný už nyní, kdy zákazníci přecházejí k maloobchodníkům, kteří si hlídají ceny výrobků,“ prohlásil.
Češi podle průzkumu společnosti Median začali omezovat své výdaje za potraviny již v závěru loňského roku. Bezmála dvě třetiny respondentů také uvedly, že využívají slevy.
Zdroj: ČTK