SOS: Tesco v reklamě zneužívá finanční krizi

štítek Stalo se čtení na 3 minuty

Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) zaslalo Radě pro reklamu stížnost na obchodní řetězec Tesco, který ve své reklamní kampani používá slogan „Tesco pomáhá v době krize“.

Společnost Tesco podle názoru SOS zneužívá obavy lidí z finanční krize ve svůj ekonomický prospěch. Tesco tvrdí, že reklama je etická, a naopak se snaží zmírnit případný strach lidí z dopadů hospodářské krize na jejich peněženky.

„Není možné, aby společnost Tesco zneužívala finanční krizi pro zvýšení svých ekonomických zisků. Dále se domníváme, že takto pojatá reklama může vzbuzovat pocity strachu z dopadů finanční krize. Podle našeho názoru není vhodné vzbuzovat ve spotřebitelích strach z krize, a posilovat tak pocit nebezpečí z tohoto vyplývající,“ sdělila dnes ČTK právnička SOS Eva Strnadová.

Tesco například do záhlaví svého lednového reklamního letáku umístilo nápis „Tesco pomáhá v době krize“ s dovětkem „S námi ušetříte“. SOS tvrdí, že použití tohoto sloganu je na hraně zákona o regulaci reklamy. „Takto použité znění reklamy se nám zdá vysoce neetické a v rozporu s dobrými mravy. Z těchto důvodů SOS na počátku týdne požádalo Radu pro reklamu o vydání stanoviska,“ zdůvodnila mluvčí SOS Ivana Picková podání stížnosti na Tesco.

Mluvčí společnosti Tesco Stores ČR Eva Karasová výtky SOS odmítla. „Cílem kampaně je, za dodržení všech etických přístupů, sdělit zákazníkům, že pokračujeme v naší cenové politice být nejlevnější a že se na nás současně mohou kdykoliv spolehnout. Proto zesilujeme i investice do snižování cen a do nabídkových akcí, a to ve výši desítek milionů korun,“ řekla dnes ČTK Karasová.

Kampaň „Tesco pomáhá v době krize“, kterou SOS kritizuje, podle ní navazuje na dlouhodobé projekty „Pomáháme Vám šetřit každý den“ a S námi ušetříte". „Zároveň reaguje na aktuální atmosféru posledních týdnů, kdy se slovo krize stalo zejména v médiích jedním z nejskloňova­nějších,“ podotkla Karasová.

Karasová argumentuje také tím, že Tesco pravidelně porovnává ceny s ostatními obchodníky a snaží se být v daném městě nejlevnější. „To je tedy pravý opak toho, že bychom chtěli vyvolat u zákazníků pocity strachu či situaci využít ve svůj prospěch. Na základě našich pravidelných měsíčních průzkumů víme, že lidé jsou si nejistí a my je chceme ujistit, že se chováme zodpovědně,“ uvedla.

Rada pro reklamu je profesní nestátní neziskovou organizací, která nemůže udělovat finanční pokuty či jiné sankce. Rada vydává pouze rozhodnutí, která mají formu doporučení. Arbitrážní komise může rozhodnout, že dotyčná reklama je závadná například proto, že je klamavá, zavádějící nebo neetická, popřípadě že porušovala jiná pravidla pro reklamu.

Více než polovina Čechů podle studie společnosti GfK přiznává, že má větší či menší obavy, aby se jejich životní úroveň v důsledku krize nesnížila. Lidé se obávají toho, čemu se říká přechod od finanční krize k hospodářské recesi, která s sebou přináší pokles výroby a propouštění.

Globální ekonomická krize dorazila do Česka v druhé polovině loňského roku v podobě rostoucí nezaměstnanosti a propadu zahraničního obchodu. Maloobchodní tržby v listopadu meziročně klesly podle údajů Českého statistického úřadu o 6,3 procenta, nejvíce od prosince 1998. Češi kvůli obavám z finanční krize začali šetřit, nízké listopadové maloobchodní tržby překonaly i ta nejpesimističtější očekávání analytiků.

Zdroj: Finanční noviny

ČTK

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí