Stát otevře regionální dopravu konkurenci
štítek Stalo se čtení na 2 minuty
Ministerstvo dopravy dokončilo zákon, který počítá s povinností pro stát, kraje a města vypisovat výběrová řízení na autobusové a železniční spoje, na jejichž chod přispívají. Regionální doprava se tak otevře konkurenci, píše deník Mladá fronta Dnes (MfD).
„Zákon o veřejných službách v přepravě cestujících je hotový, teď dobíhá připomínkovací řízení,“ řekl deníku náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek. V platnost by měl vstoupit během příštího roku, kraje však zřejmě dostanou ještě pár let přechodné období, možná až deset let. „Zákon obsahuje jednoznačné standardy, jak by měla veřejná doprava fungovat,“ dodal Kocourek.
Podle MfD ročně spolykají jen regionální autobusy a vlaky ze státních více než 12 miliard korun, další miliardy pak městská doprava. Podle zákona, jehož návrh má list k dispozici, budou muset vypisovat soutěž prakticky všichni, kdo přispívají z veřejných peněz na autobusové linky.
„Připravujeme se na to a vítáme to. Stávající systém není moc průhledný,“ řekl listu radní pro dopravu Středočeského kraje Robin Povšík. Kraje mají jedinou možnost zadat zakázku bez soutěže, a to jen v případě rozdělení zakázky na menší části.
Dopravci dosud na linkách, které jsou v takzvaném závazku veřejné služby, dostávají úhradu prokazatelně vzniklé ztráty. Ta jim zajišťuje prakticky bezrizikové podnikání. Podle nových pravidel, která budou platit po celé Evropě, budou muset kraje či města vypisovat na linky soutěž, která má přinést průhledný výběr firmy zajišťující dopravu.
Nový zákon, který poprvé v historii dává veřejné dopravě samostatnou právní úpravu, vítají i soukromí dopravci. „Jsme příjemně překvapeni. První návrhy, které se k nám dostaly, byly špatné, ale s tímto nemáme problém,“ uvedl Jiří Mužík ze Sdružení železničních společností. V prvních verzích hrozilo například to, že po trati, kde už jezdí dotovaný dopravce, by nesměl jezdit někdo jiný.
Podle evropské směrnice, která vstoupí v platnost v letošním prosinci, by se povinnost soutěží nemusela týkat vlaků. Řada lidí z oboru je však přesvědčena o opaku. „Náš právní názor je, že musí, především s ohledem na jiné evropské zákony,“ konstatoval šéf Student Agency Radim Jančura. K tomuto výkladu se podle dostupných informací kloní i resort dopravy.
Jančura zmínil, že státu nyní utíkají miliardy korun tím, že vlaky dosud dotuje bez soutěží. MD zatím vypsalo jen dvě soutěže na rychlíkové tratě před čtyřmi lety, od té doby ani jednu, napsala MfD.
Zdroj: Finanční noviny