Kapsch testuje v ČR satelitní mýtný systém
štítek Stalo se čtení na 2 minuty
Firma Kapsch testuje v České republice satelitní systém elektronického mýta.
Novinka na rozdíl od současného mýtného na dálnicích nevyužívá mikrovln a mýtných bran, ale signálu z družice a technologie GSM. ČTK to ve čtvrtek řekl náměstek ministra dopravy Jiří Hodač. Satelity mohou v budoucnu teoreticky hlídat celou českou silniční síť.
Spolu se systémem zkouší Kapsch zároveň takzvané hybridní palubní jednotky (OBU – On Board Unit), které lze využít v satelitní i mikrovlnné části mýtného systému. Podle Hodače se testuje 10.000 jednotek, polovina je z dílny Kapsche a polovinu dodaly další firmy.
„Cílem je otevřený systém, do kterého se objednávají pouze komponenty,“ řekl Hodač. MD tak počítá do budoucna s deseti až 20 dodavateli OBU; dnes je výhradním dodavatelem Kapsch. První vyhodnocení fungování nového systému očekává náměstek v létě příštího roku. Podle obchodního ředitele Kapsche Karla Černého je propojení mikrovln a satelitu do jednoho systému evropský unikát.
Zprovoznění satelitního mýta si vyžádal stát; jeho zastánci jsou především krajští hejtmani, kteří do budoucna chtějí regulovat provoz na krajských silnicích a omezit objíždění dálničních mýtných bran. Kamion s hybridní palubní jednotkou bude na dálnicích platit pomocí mikrovln a při jejich opuštění se krabička přepne na satelitní mýto.
Hybridní OBU, na jejichž vývoji se podílí i ČVUT, budou dopravci moci po zavedení příslušné legislativy využívat i v dalších evropských zemích. Drtivá většina z nich využívá mikrovlnný systém, satelit funguje celoplošně pouze v Německu. Zjednodušení přechodu kamionu z jednoho mýtného systému do druhého je v současné době celoevropské téma.
Například francouzský výběrčí mýta, firma Eurotoll, nyní pořádá propagační jízdu kamionu po hlavních evropských dálnicích, která má upozornit na problémy dopravců s národními mýtnými systémy. Dnes se kamion zastavil v Praze. Stejně jako Kapsch i Eurotoll nabízí jedinou hybridní jednotku OBU zvanou Tribox. Jednotka Tribox zatím funguje pouze ve Španělsku a Francii.
Podle představ Eurotollu by měl mít dopravce v budoucnu možnost volby z nabídky více firem, vybraná společnost by mu pak zajistila bezproblémový průjezd národními mýtnými systémy na jednu jednotku a jednu smlouvu. Nyní musí mít řidič v kamionu jednotek několik.
Takzvanou interoperabilitou mýta se zabývá i Evropská unie. Její směrnice počítá se zjednodušením průjezdu Evropou od roku 2011, což je však podle firem nereálné. „Technické řešení není až tak složité, ale je to záležitost komerční,“ řek Černý. Problémem tedy není zavedení jedné jednotky ale jedné smlouvy.
Zdroj: Finanční noviny