Platy stačí na víc spotřebního zboží než před rokem 1989
štítek Stalo se čtení na 2 minuty
Češi si nyní za své platy mohou koupit výrazně více spotřebního zboží než před rokem 1989. Ceny elektroniky či textilu totiž rostly pomaleji než průměrné mzdy a některé výrobky ve srovnání s obdobím komunistické totality výrazně zlevnily. Vyplývá to z údajů, které na svých internetových stránkách zveřejnil Český statistický úřad.
Například na pořízení barevného televizoru průměrný Čech v roce 1985 potřeboval pět platů. Nyní si z jedné mzdy může člověk pořídit zhruba 2,5 televizního přijímače. Zatímco v roce 1985 stál barevný televizor 15.200 korun a průměrná mzda byla 2920 korun, tak loni cena barevného televizoru s úhlopříčkou 70 až 72 centimetrů činila 9087 korun při průměrném platu 21.694 korun.
Výrazně cenově dostupnější jsou ve srovnání s obdobím před pádem komunismu i pračky. V roce 1985 stála elektrická pračka 3030 korun a na její nákup byl tedy zapotřebí zhruba jeden průměrný měsíční plat. Loni si lidé za průměrnou mzdu mohli pořídit dvě automatické pračky.
Češi si teď ze svých platů koupí také více oblečení. Například zimní dámský plášť v roce 1985 stál 1091 korun, takže ženy z průměrné mzdy mohly měsíčně obohatit svůj šatník v průměru o 2,68 pláště. Loni jim průměrný plat vystačil na nákup šesti plášťů. Muži si v roce 1985 mohli koupit z průměrného platu zhruba deset párů vycházkových bot, loni takřka 16.
Podle Evropského statistického úřadu byly loni ceny spotřební elektroniky v Česku druhé nejnižší ze všech 27 států Evropské unie. Hladina cen tohoto zboží na tuzemském trhu dosahovala 92 procent průměru celé unie.
Útraty Čechů za elektrozboží i textil v posledních letech rostou. Češi loni podle údajů společnosti GfK Praha utratili v obchodech za spotřební elektroniku rekordních 56,65 miliardy korun, což bylo ve srovnání s rokem 2006 o devět procent více. Největší nárůst vykázal prodej televizorů, audio a video techniky.
Díky rostoucím útratám Čechů se loni dařilo i textilním obchodům. Tržby 35 největších obchodů s textilem v roce 2007 meziročně vzrostly o miliardu korun na rekordních 24 miliard korun. Na žebříčku největších tuzemských textilních obchodů, který sestavil časopis TextilŽurnál, obsazují přední místa specializované prodejny, a to na úkor hypermarketů.
Zdroj: ČTK