V Plzni začala největší silniční stavba posledních desetiletí

štítek Stalo se čtení na 2 minuty

Šestikilometrový severozápadní obchvat Plzně za 2,8 miliardy korun umožní řidičům z Klatovska dostat se na sever na Karlovarsko a Mostecko a obslouží také průmyslovou zónu Borská pole.

Po deseti letech příprav startuje prvního října nultá etapa stavby silnice z Domažlické na Vejprnickou. Jde o více než kilometr nové komunikace, kterou zaplatí město, řekl náměstek primátora Plzně Petr Rund.

Severozápadní obchvat vede pouze v katastru města. Dálniční obchvat Plzně, zprovozněný v říjnu 2006, vedl po pozemcích města, ale hlavně dalších obcí jako jsou Líně, Štěnovice a Ejpovice. Tato část dálnice o délce 20,5 km přišla na 13 miliard korun.

„Nultá etapa severozápadního obchvatu bude stát 137 milionů korun, otevře se koncem roku 2009,“ dodal Rund. Nevyloučil ale zkrácení doby stavby. Řidiči směřující od Domažlic nebo po dálnici z Rozvadova budou tudy moci jezdit do městské části Skvrňany a dále na Cheb anebo přes Vejprnice na karlovarskou výpadovku. Nebudou muset využívat dosavadní úzkou silnici, která vede velmi nebezpečnou „myší dírou“ pod tratí na Domažlice a ústí na komunikaci na Vejprnice. Silnice bude mít šířku 7,5 metru i širší průjezd pod tratí.

Vlastní stavba severozápadního obchvatu začne ve druhém pololetí příštího roku. Jeho první etapa povede z Nové Hospody (od kruhového objezdu na konci průmyslové zóny Borská pole) do Křimic na chebskou silnici. „O územní rozhodnutí požádáme ještě tento měsíc,“ řekl Rund. Potvrdil, že na úseku o délce zhruba 2,5 kilometru probíhá už druhým rokem majetkoprávní příprava a radnice trvale vykupuje pozemky. „První etapa přijde na 950 milionů korun, kraj dává 680 milionů korun, zbytek tvoří stavební objekty města,“ řekl krajský radní pro dopravu Miroslav Jaroš. Nejdražší bude podle Runda přemostění údolí Vejprnického potoka estakádami.

Pozemky pod první částí silnice mají být vykoupeny do poloviny příštího roku, kdy bude vydáno stavební povolení. Peníze získá kraj z evropského regionálního operačního programu. První část obchvatu z Borských polí až na chebskou výpadovku má být otevřena v roce 2012. Druhá etapa, která vyústí na Karlovarské třídě, přijde na 1,8 miliardy Kč. Její nejdražší část bude estakáda přes řeku Mži. Celý obchvat bude hotový v roce 2015.

„Tento měsíc podepíšeme dohodu mezi městem a krajem, z níž budou vyplývat povinnosti obou stran při stavbě,“ uvedl Jaroš.

Zdroj: Finanční noviny

ČTK

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí