Internet banking šetří svým uživatelům čas i peníze

štítky Nakupování Účty čtení na 2 minuty

foto: freeimages, ilustrační fotografie

Nástup moderních informačních technologií a jejich další vývoj mají velký vliv i na takové oblasti, jakými jsou bankovní či finanční služby. Tento trend není doménou vyskytující se jen na světovém poli, ale výrazně se projevuje i v bankovním sektoru České republiky. Pojďme se tedy na fenomén internetového bankovnictví blíže podívat.

Komunikace s bankou prostřednictvím pevné linky či mobilního telefonu u nás existuje již delší dobu, avšak takovou oblibu jako internet banking si nezískaly. Počet domácností, které mají přístup k internetu, navíc neustále roste. S jejich nárůstem pak souvisí i zvyšující se množství uživatelů elektronického bankovnictví. Není se čemu divit. Internetové bankovnictví přináší nesporné výhody jak samotným zákazníkům, tak bankám, které tuto službu nabízejí.

Klienti bank se stávají pány svého času a komunikovat s bankou mohou kdykoliv a odkudkoliv. Vyhnou se tak zdlouhavému čekání na pobočkách bank a běžně prováděné transakce, jako jsou převody peněz a platby, snadno sami provedou během několika málo minut. Kromě úspory času se klientům otevírají i zcela nové možnosti, jako jsou objednávky a platby za zboží a služby přímo prostřednictvím internetu.

Internetové bankovnictví přináší nesporné výhody i svým poskytovatelům, tedy bankám. Je nutno zmínit, že tato služba již v nabídkách bank zdomácněla a je poskytována všemi velkými bankami. V oblasti bankovnictví tak existuje velká konkurence a banky se proto snaží o snižování nákladů, aby byly schopny svým klientům nabídnout co nejlepší podmínky.

Jestliže se na internetové bankovnictví podíváme v trochu širším pojetí, může jeho postupný rozvoj přispět ke zvýšení efektivnosti bankovnictví a snížení nákladů, které by za jiných okolností bylo nutné vynaložit i na veškeré drobné operace. Toto by v důsledku mohlo mít pozitivní vliv na hospodaření banky a přispět ke zvýšení její produktivity. Pokud se banka rozhodne redukovat náklady tím, že sníží počet svých poboček, nevytvoří si u veřejnosti dobrý obrázek. Tím, že omezí dostupnost nabízených služeb na určitém území, může snadno přijít o své klienty, kteří bez problémů přejdou ke konkurenci. Pokud má ale banka dostatečně zavedené internetové bankovnictví, může tento negativní dopad eliminovat nebo alespoň snížit.

V době, kdy bylo internetové bankovnictví ještě ve svých počátcích, ho mezi veřejností provázely obavy z nedostatečného zabezpečení citlivých informací. Tento strach ze zneužití osobních dat je dnes téměř zbytečný. Banky investovaly a stále investují prostředky do vývoje a vylepšování zabezpečovacích systémů. Běžně jsou pro internetové bankovnictví používány šifrovací klíče. I když již tento zabezpečovací prvek dosahuje velmi vysoké úrovně, absolutní bezpečnost nemůže zaručit. Přesto se dá ale říci, že je stupeň ochrany dat velmi vysoký. Mezi další, nové metody, které slouží k bezpečné identifikaci klienta, lze zařadit například hlasové ovládání apod. Ty zatím nejsou natolik využívané, ale pokud bude přetrvávat snaha o neustálé vylepšování zabezpečení, lze očekávat i jejich další rozvoj.

Hana Hutlová

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Populární na Dům financí