Polovina velkých dopravních staveb v ČR je zbytečná

štítek Stalo se čtení na 2 minuty

Nejméně polovina ze 30 velkých dopravních staveb v Česku se staví zbytečně. Uvedl to dnes server Aktuálně.cz s odkazem na studii, kterou zadali společně čeští a evropští úředníci. Podle ní existuje 15 až 20 silnic a dálnic, které by se státu vyplatily víc. Analýzu dopravních investic zadali experti ze Společného řídícího výboru. Ten bude rozhodovat o revizi evropských dotací do českých silnic.

Analýza hodnotila potřebnost dálnic podle řady kritérií, především podle dopravního významu pro Evropu, republiku a region, přihlížela také k nehodovosti, ekologickým parametrům a ceně. Studie potvrzuje analýzu, kterou v roce 2005 připravila pro ministerstvo dopravy poradenská firma Mott & MacDonald. Současná studie je detailnější a odhaluje další chyby v ministerských plánech.

Nejpotřebnější stavbou je dokončení dálnice D11 před Hradcem Králové a propojení pražského okruhu s rychlostní silnicí R6 ve směru na Karlovy Vary. Tyto dálnice se skutečně staví. Stejně důležitý je obchvat Jablunkova na silnici I. třídy mezi Třincem a Žilinou, anebo spojení Frýdku-Místku s Bělotínem u Hranic na Moravě. Tady se však stavba odkládá, píše server.

Investuje se do relativně nedůležitých silnic R6 mezi Karlovými Vary a Chebem, nebo do R7 mezi Prahou do Chomutovem, kde se neočekává provoz nad 15.000 aut denně. Přitom stát ignoruje mnohem důležitější dopravní tahy; například napojení Zlína na dálnici D1, nebo cestu z Brna na sever do Boskovic.

Nedomyšlenost dopravní politiky dokazuje podle Aktuálně spojení Prahy s Českými Budějovicemi. Podle expertů je spojení rychlostní silnicí R4 přes Příbram a Písek nejméně vhodnou rychlostní silnicí, přesto se staví. Naopak mnohem víc se vyplatí dálnice přes Benešov a Tábor, staví se však její méně důležitá část mezi Táborem a Budějovicemi. Analýza připouští, že ve středočeském úseku brání stavbě připomínky ochránců životního prostředí.

Absurditou je případ dálnice D1, jediného silničního spojení Čech a Moravy. Studie vysoko hodnotí její alternativu R35, která propojí Hradec Králové s Olomoucí. Ta se však ani nepřipravuje. Zcela průměrnou známku naopak obdrželo rozšíření dálnice D1, i když se hodnotil frekventovaný úsek mezi Kývalkou a Brnem. Rozšíření na tři pruhy minulý týden oznámil ministr dopravy Gustáv Slamečka.

Pokud vláda pod tlakem Společného řídícího výboru změní plán investic, může napravit už jen minimum dosavadních chyb a přehmatů. Ještě v roce 2005 bylo možné řadu zbytečných staveb zrušit a podle doporučení Mott & MacDonald začít ty potřebné.

Exministři dopravy Milan Šimonovský a Aleš Řebíček však shodili starší studii pod stůl a mezitím se všechny méně důležité silnice rozestavěly. Jejich přerušením by podle nové studie vznikly významné finanční ztráty. Ty vzniknou v každém případě, protože se staví do značné míry zbytečně a také u nepotřebných silnic se musí platit za údržbu. Jen v rozpočtu na příští rok se na údržbu dává 18 miliard korun, o sedm miliard víc, než letos, kdy se opravy zanedbávaly, napsal Aktuálně.cz.

Zdroj: Finanční noviny, ČTK

Tiskové oddělení Dům financí

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí