Fond dopravy ukázal, že umí hospodařit

čtení na 3 minuty

foto: freeimages, ilustrační fotografie

Přebytek téměř 4,4 miliardy korun vykázal za loňský rok Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI). O osudu této částky se rozhodlo včera ve večerních hodinách samotným výborem fondu, jehož předseda je ministr dopravy Aleš Řebíček. Schválilo se, že o tuto sumu se navýší rozpočet na letošní rok.

Nerozhodovalo se pouze o tom, jestli budou peníze k dispozici v rozpočtu pro letošní rok, ale hlavně v jakém poměru a komu obnos rozdělit. Zájem byl nepochybně veliký. Pomyslně první v řadě byly dvě státní organizace – Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). V druhé fázi mohly vyjádřit svůj zájem také samotné kraje. Kraje jsou majiteli silnic druhých a třetích tříd, zatímco Státní fond dopravní infrastruktury se věnuje výhradně stavbách a údržbě komunikací, které jsou majetkem státu, což jsou dálnice a silnice prvních tříd. I přes skutečnost, že fond upřednostňuje vkládání finančních prostředků v rámci potřeb státu, si kraje přišly na své. Fond rozhodl ve prospěch krajů částkou 1,6 miliardy korun. Tuto výjimku má na svědomí ministr dopravy Aleš Řebíček, který se o dané usnesení zasadil na jednání výboru. Co si od tohoto kroku slibuje? Především spolupráci krajů a státních organizací, nikoli individuální řešení problémy, které vyžadují kolektivního ducha.

Kraje využijí získané finance zejména na opravu mostů, jejichž stav je mnohdy alarmující, dále peníze připadnou na obnovu vozovek, jejich zkvalitnění, případné odstranění nedostatků. Největším „žroutem“ peněz jsou problémy spojené s výmoly, sesuvy půdy a padající skály podél vozovek.

Ředitelství silnic a dálnic požadovalo navýšení svého rozpočtu pro rok 2008. Důvodem jsou plánované opravy asi 50-ti procent silnic první třídy v celkové délce 2900 kilometrů. Jedná se převážně o špatný povrch komunikací a neodpovídající šířkové parametry dnešního provozu, domnívám se, že si každý z nás umí přestavit stav našich silnic a to v živých barvách, zkušenost nadevše. Fond přidělil do rozpočtu této organizace částku ve výši 1,4 miliardy korun. Peníze připadnou z větší části na opravy silnic prvních tříd, jelikož z vyjádření ŘSD plyne, že lepší stav vykazují dálnice, proto bude aplikováno toto rozdělení. Dálnice, které se postavily po revoluci, tedy po roce 1989, jsou údajně v pořádku. Špatná situace panuje na dálnici D1 z Prahy do Brna a na D2 z Brna ke slovenským hranicím. Hlavním úskalím je nekvalitní povrch komunikací, potřeba je opravit i některé křižovatky a přiváděcí pruhy.

Železniční tratě si polepšily oproti původnímu plánu pro letošní rok o celých 1,4 miliardy korun. Celkový rozpočet se pro tuto státní organizaci v konečném důsledku zvýšil z 5,8 miliard na 7,2 miliardy korun. V rámci organizace bude částka rozdělena následujícím způsobem. Kolem jedné miliardy půjde na veškeré výdaje související s provozuschop­ností, 150 milionů na přejezdy a o padesát milionů víc na mimokoridorovou přípravu staveb. Volné prostředky SFDI nechal klidné pouze Ředitelství vodních cest, to se neúčastnilo žádosti o přidělení finančních prostředků. Důvod byl poměrně prostý, organizace neměla v danou chvíli žádné aktuální požadavky. Pozitivní stav konečného účtu SFDI za minulý rok způsobila mimořádná dotace schválená vládnou v červnu, a vlastní činnost fondu. Přerozdělování 4,4 miliardy korun se řídilo zásadou „zajistit co největší bezpečnosti provozu na pozemní infrastruktuře“.

Kateřina Jelínková

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Populární na Dům financí