World Fuel Services: Fundamentální analýza

štítek Investice čtení na 4 minuty

foto: freeimages, ilustrační fotografie

Pro normální lidi, je natankování paliva, zvláště pokud jde o auta, motorky, nákladní auta, případně i lodě a sekačky, poměrně triviální záležitostí. Natankovat zvládnete maximálně do pěti minut. Pokud však chcete natankovat palivo do něčeho většího, jako jsou třeba letadla, nebo námořní lodě, tak jednoduché to není.

World Fuel Services (INT) poskytuje služby tankování paliva pro tyto případy. Společnost, která sídlí v Miami na Floridě, provozuje celosvětově 8 000 tankovacích míst pro letadla, námořní lodě a pro těžkotonážní přepravu, spolu s odpovídajícími službami. Prodeje za rok 2012 dosahovaly 39 miliard USD. Letecký segment tvoří 40 procent příjmů s 3000 lokacemi. Námořní segment tvoří třetinu zisku a provozuje 1100 lokací výdeje paliva, prodeje maziv a servisu pro jachty. Pozemní segment distribuuje 3 miliardy galonů paliva ročně, hlavně v Brazílii, Velké Británii a v USA. Zhruba polovina příjmů je generována v obou Amerikách.

I když by se mohlo zdát, že celosvětové působení firmy není až tak velké, zdání může klamat. Na leteckém trhu zásobuje společnost palivem takové firmy, jako jsou Virgin America, Delta (DAL), FedEx (FDX), JetBlue (JBLU), Korean Air a Lufthansa (DLAKY). I přes to však má firma jen 6% podíl na trhu zásobování leteckými palivy. Na námořním trhu prodala společnost v loňském roce 26 milionů tun paliva společnostem, jako jsou Royal Caribbean (RCL), Hanjin Shipping a Evergreen Marine Group. Celosvětový podíl na námořním trhu je 12 %. Na pozemním trhu poskytuje firma World Fuel Services služby spoleščnostem jako jsou Speedway (MRO), Wawa, Sunoco a Gulf, nicméně zde její podíl dosahuje 1 % celostvětového trhu. Z tržních podílů vyplývá, že se nedá mluvit o tom, že by společnost měla monopol a určitě zde existuje místo pro konkurenci a silný konkurenční tlak může působit proti snaze ještě zvýšit podíl na celosvětovém trhu.

Nicméně i kdyby firma nezvýšila svůj tržní podíl, stále zde existuje prostor k růstu zisku. Ve své studii „Výhled do roku 2040“ uvádí EXXOM, že počet obyvatel na Zemi se zvýší o 25 % na 9 miliard. Potřeba paliva pro letectví vzroste o 75 až 90 %. Pokud tato čísla vztáhneme na stávající tržní podíl firmy, vyjde nám, že to znamená zvýšení 20% celkového podílu na 25 % během příštích několika desetiletí. V pozemní dopravě se sice nepředpokládá další nárůst, nicméně obě Ameriky, kde firma operuje, tvoří 60 % celosvětové dopravní spotřeby paliva. Samozřejmě existuje mnoho rizik, kterým musí každá společnost čelit. Například může dojít k přesunu dopravy na koleje, nebo volatilita cen paliv může zpomalit růst společnosti. Nicméně každé podnikání je zatíženo riskem a investor musí zvážit, zda se mu risk nákupem akcií konkrétní společnosti vyplatí.

15 let růstu

Příjmy společnosti World Fuel Services Corp (oranžová čára) rostly od roku 1999 tempem 16 % ročně. Tržní kapitalizace společnosti je 2,8 miliard USD. Zisk na akcii vzrostl z 0,1 USD v roce 1999 na dnešních 2,81 USD. Společnost během posledních dvaceti let soustavně vyplácí dividendy (růžová čára).

foto: graf – akcieatrhy.cz

Na grafu vidíme, že se cena akcií společnosti odchylovala od její vnitřní hodnoty. Nadhodnocení v letech 2004-5, a poté podhodnocení během hospodářské krize. V současné době je společnost mírně podhodnocena.

Souběžně vidíme také silný růst zisků. Průměrný růst je 20,1 % ročně což koresponduje s 16 % růstem zisků na akcii. Při investici 10000 USD v roce 1998 by bez dividend dosahoval v současnosti investorův zisk 150 262 USD. To znamená, že výkonost společnosti je 8,8 krát vyšší než investice do indexu S&P 500 za stejné období. Dividendový výnos za stejné období je oproti S&P 500 také zhruba dva krát vyšší.

foto: graf – akcieatrhy.cz

Samozřejmě minulé výsledky nezaručují stejné výsledky v budoucnosti. Nicméně pohled na minulou výkonnost může investorům dát představu o přibližném dalším vývoji a rozhodnutí o nákupu nebo prodeji akcií by mělo být vždy doprovázeno podrobnější analýzou a zvážením všech důvodu pro a proti.

Čtyři vedoucí analytici společnosti Capital IQ se shodují v odhadu, že World Fuel Services poroste v následujících pěti letech tempem6,1 % ročně. Společnost má nyní PE na úrovni 14 a pohybuje se pod oranžovou čarou v grafu, což značí mírné podhodnocení. Na konci roku 2018 by měla cena akcie dosáhnout 60,73 USD. To představuje 9,3 % ročního růstu se započtením dividend.

foto: graf – akcieatrhy.cz

Pokud porovnáme investici do World Fuel Services s investicí do 10 letých vládních dluhopisů USA, tak tato investice je 3,8 krát výnosnější, jak vyplývá z následující tabulky.

foto: graf – akcieatrhy.cz

Tento článek představuje fundamentální pohled na minulé a současné zhodnocení akcie, založené na historických ziscích společnosti, které byly publikovány v souladu s pravidly akciového trhu. Výhled do budoucna je založen na konsenzu analytiků. I když se jedná o letmý pohled na fundamentální ukazatele, může si čtenář udělat poměrně přesný obrázek o společnosti. Nicméně minulá výkonnost není zárukou výkonnosti v budoucnu a čtenář by si měl sám provést další analýzy, aby se ujistil, zda údaje uvedené v článku jsou dostatečné.

Zdroj: FAST Graphs

Akcie a trhy

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Populární na Dům financí