Big Mac stojí v ČR díky oslabení koruny méně než v USA

štítek Stalo se čtení na 2 minuty

Cena hamburgeru Big Mac je v Česku nyní díky oslabení koruny mírně nižší než v USA. Vyplývá to z nejnovějších údajů tzv. Big Mac Indexu týdeníku The Economist. V USA stojí Big Mac 3,73 dolaru, v Česku 3,43 dolaru (cca 67 Kč). Britský týdeník zveřejňuje index každoročně a porovnává cenu hamburgeru sítě McDonald's v různých zemích. Nejlevnější je Big Mac v Argentině a v Číně, nejdražší v Norsku.

Z indexu vyplývá, že loni v létě byla cenová hladina v Česku ve srovnání s USA o dvě procenta vyšší, nyní je o osm procent nižší.

Big Mac v eurozóně stojí v průměru 4,33 dolaru, euro je tak podle týdeníku nadhodnocené vůči dolaru o 16 procent. V Polsku a Maďarsku je hamburger ještě levnější než v Česku. Poláci si mohou oblíbenou pochutinu koupit za 2,60 dolaru a v Maďarsku za 3,33 dolaru. Ještě v roce 2000 dosahovaly české ceny hamburgerů po přepočtu jen 56 procent cen v USA.

„Oproti minulému červenci oslabila koruna k dolaru zhruba o deset procent, což se promítlo i do Big Mac Indexu,“ uvedl analytik Patria Finance Tomáš Vlk. Česká ekonomika by přitom měla podle něj v následujících letech vykazovat vyšší růst než USA a cenová hladina by se tedy měla přibližovat americké. „To bychom měli vidět i v růstu dolarové ceny hamburgerů – skrze sílící kurz koruny i změnou cenovky,“ uvedl.

I tak se ovšem podle analytika UniCredit Bank Pavla Sobíška již nyní ukazuje, že Big Mac je v Česku relativně drahý. „Kupříkladu v přepočtu na dolary je o více než čtvrtinu dražší než v Polsku, jehož cenová hladina je podle OECD s českou srovnatelná,“ u­vedl.

Pokud by se srovnávala jiná komodita, došlo by se pravděpodobně podle analytika Citfin Tomáše Volfa k naprosto jiným výsledkům. „Například při „pivním indexu“ bychom pravděpodobně zjistili, že je koruna podhodnocená o desítky až stovky procent. Podobně by tomu bylo také u srovnání cen cigaret. Obě tyto komodity jsou v ČR, vzhledem k okolním státům, mnohem levnější,“ uvedl. Do budoucna očekává, že koruna bude v souvislosti s ekonomickým oživením posilovat.

Big Mac Index zveřejňuje týdeník The Economist od roku 1986. Tento ekonomický ukazatel vychází z teorie parity kupní síly, podle níž by identické výrobky měly po přepočtu měnovým kurzem v různých zemích stát stejně. Proto lze srovnáním místních cen hamburgeru ukázat cenové hladiny v jednotlivých státech světa. Zároveň ale autoři upozorňují, že ukazatel není přesným indikátorem pohybu měn. Cena hamburgeru totiž závisí také na místních podmínkách, mzdách a nákladech, které bývají nižší v chudších zemích.

ČTK

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí