Pendolino tíží dluhy, dodávka nových lokomotiv vázne

štítek Stalo se čtení na 3 minuty

České dráhy ve středu v Praze na Hlavním nádraží slavily výročí pěti let od nasazení rychlovlaků pendolino na české koleje. Podle vedení drah rychlovlaky vykazují ročně půlmiliardovou ztrátu, především kvůli odpisům a dluhům z 90. let.

Pendolina měly letos doplnit nové rychlostní lokomotivy, jejich dodávka však má roční zpoždění.

Podle generálního ředitele ČD Petra Žaludy je samotný provoz pendolin několik milionů v zisku, vlaky jsou prý ve srovnání s Rakouskem a Německem nadprůměrně obsazeny. Na nejvytíženější trase Praha – Ostrava jezdí pendolina ze 62 procent plná. Za účetní ztrátou jsou odpisy, úroky z úvěrů a také malý počet souprav.

„Pendolino je plnokrevník, který potřebuje jezdit dlouhé trasy, pokud možno mezinárodně,“ řekl náměstek ČD pro ekonomiku Michal Nebeský. Právě mezinárodní nasazení rychlovlaků se drahám nedaří. Letos v polovině prosince je stáhnou po třech letech z Bratislavy a omezí jejich provoz do Vídně. Jednotky nejezdí ani do Německa, jak bylo původně plánováno.

To kritizoval i Karel Gott, který se oslav účastnil. „Přeji pendolinu, aby jezdilo tak rychle, jak mu bylo slíbeno, a na trasách, pro které bylo určeno,“ pronesl Gott přípitek. Snížení rychlosti pendolin kvůli jízdnímu řádu a jejich nasazení na vnitrostátních linkách je podle zpěváka stejné, jako kdyby jeho někdo držel za krk a bránil mu zpívat.

K pokrytí dlouhých tratí mělo drahám pomoci také 20 nových vysokorychlostních lokomotiv od společnosti Škoda Transportation. První měly být nasazeny již koncem letošního roku, dodávka však nabrala zhruba roční zpoždění. Důvodem prý je řada technických podmínek na plnění mezinárodních no­rem.

Dráhy tak mají pouze sedm pendolin, jejichž pořízení vyšlo na 4,3 miliardy korun. Původně za tuto cenu mělo být deset jednotek, miliardu ale dráhy utopily na zálohách ve zkrachovalé ČKD. „Ztráta jedné miliardy se stále odráží v ekonomice pendolin,“ uvedli zástupci drah.

Za zbylé 3,3 miliardy se proto pořídilo pouze sedm vlaků, což prý nestačí na plné pokrytí trati Berlín – Praha – Vídeň. Jak uvedl Žaluda, pokud by bylo vlaků deset, vydělaly by si na sebe. Přesto dráhy plánují na příští rok návrat pendolin do Bratislavy a protažení jejich trasy z Třince do Žiliny. Pendolina jezdí na rozdíl od běžných rychlíků bez státní dotace, dráhy chtějí o nějaké formě podpory se státem jednat.

Poprvé se pendolino objevilo na trase Praha – Děčín, kde se zkoušelo jako běžný rychlík s cestujícími zhruba rok. Od prosince 2005 byly jednotky nasazeny na nové spoje SuperCity mezi Prahou a Ostravou, dnes jezdí ještě do Brna, Vídně a Bratislavy.

Začátky pendolin v České republice však nebyly příliš slavné. Počátkem roku 2006 se vlaky potýkaly s celou řadou poruch, které nakonec vedly k dočasnému odstavení všech souprav. Softwarové poruchy vyřadily pendolina z provozu několikrát také loni a letos. Dlouho se čekalo i na povolení jejich jízd do sousedních zemí, Rakouska a Slovenska.

Přesto jsou pendolina nejmodernější vlaky na české železnici a dráhy je považují za svou výkladní skříň. Vlaky za pět let přepravily přes čtyři miliony lidí a ujely devět milionů kilometrů.

Jednotce pendolino patří český železniční rychlostní rekord, při zkušební jízdě 18. listopadu 2004 dosáhla rychlosti 237 km/h.

Zdroj: Finanční noviny

ČTK

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí