Zvýšení palivového příplatku ČSA

štítek Cestování čtení na 3 minuty

foto: Dům financí

České aerolinie, a.s. (ČSA), jsou podle počtu přepravovaných cestujících největší národní leteckou společností v rámci nových členských zemí Evropské unie. V roce 2006 přepravily rekordních 5,5 milionu cestujících. Od roku 2001 jsou České aerolinie členem jedné z předních světových aliancí leteckých dopravců – SkyTeam. V současné době nabízejí spojení do 104 destinací ve 44 zemích světa.

Vzhledem k dalšímu výraznému nárůstu cen ropy však přistupují v těchto dnech České aerolinie k navýšení palivového příplatku a cestování letadlem tak opět podraží. Kvůli ceně ropy se zvedají palivové příplatky k letenkám na charterových linkách.

České aerolinie výši palivového příplatku naposledy měnily letos v polovině června, kdy jeho výši po přechodném snížení vrátily na původní úroveň 25 USD na středních tratích a 71 USD na dálkových linkách. ČSA nyní začali účtovat palivový příplatek v eurech stejně jako ostatní klasické letecké společnosti a nikoli v dolarech jako tomu bylo dosud. Důvodem přechodu na euro je vyšší stabilita evropské měny, proti trvale klesajícímu dolaru. K současnému zvýšení příplatků pak došlo kvůli rekordní ceně ropy na světových trzích, která se koncem minulého týdne vyšplhala nad hranici 90 USD za barel. Od začátku roku tedy cena ropy vzrostla o více než 60 procent.

Co to pro nás znamená? Od 1. listopadu cestující zaplatí k letence po Evropě 22 eur a na dálkových letech, kde tvoří palivo podstatnou část nákladů, pak 60 eur. Na středních tratích se tím výše poplatku zvedne o 5 eur a na dálkových linkách o 3 eura. Výše příplatku Českých aerolinií se tak dostane na průměrnou úroveň mezi klasickými leteckými společnostmi. Náklady na pohonné hmoty představují zhruba čtvrtinu celkových provozních nákladů společnosti. Palivový příplatek, který nyní ČSA zvyšují, pokrývá tyto náklady zhruba ze 40 procent.

Za drahou ropu si lidé cestující letadlem začali připlácet přibližně před dvěma lety, kdy se její ceny prudce zvedly. Historického maxima dosáhla v uplynulém roce v létě, kdy přesáhla hranici 75 dolarů. K úplnému zrušení palivových příplatků by mohlo dojít teprve v případě, že by cena ropy klesla dlouhodobě pod hranici pětatřiceti dolarů za barel. Podle analytiků má však cena černého zlata stále stoupat.

Vzhledem k enormnímu růstu cen ropy v posledních týdnech přistoupily ke zdražení palivových tax i někteří konkurenti Českých aerolinií. Například německá Lufthansa zvedla na dálkových spojích od 1. října příplatek o 5 eur, tedy na 67 eur. Na evropských linkách došlo k navýšení o 2 eura a činí 14 eur. Air France/KLM, největší evropský dopravce, přidal v září k palivovým příplatkům k letenkám po Evropě 1 euro a na dlouhých letech 5 eur. Pasažéři Air France tak nyní po Evropě platí 12 eur, a na dálkových spojích 63 eur. KLM pak vybírá 25 po Evropě a na dálkách 70 eur.

Kvůli vysoké ceně ropy zvedají palivové příplatky i cestovní kanceláře. Podle informací serveru Aktuálně.cz zvýší taxy jako první v průběhu listopadu cestovní kancelář Čedok, a to asi o 200 korun na 1590 Kč. K obdobnému kroku se chystá i Exim Tours. Zdražení zvažuje i cestovní kancelář Firo-tour, pravděpodobně k němu přistoupí také CK Fischer a některé další. Jelikož cestovní kanceláře neznají výši palivového přípěvku na dlouhou dobu dopředu, při stanovení ceny zájezdu používají pouze odhadu a přesnou výši sdělí svému zákazníkovi až pár týdnů před odletem. Výše palivového příplatku se stanovuje na základě cen leteckého paliva na světových trzích. V praxi to probíhá tak, že na základě průměrné hodnoty v jednom měsíci stanoví letecká společnost konkrétní výši palivového příplatku na měsíc následující, jenž je pak cestovním kancelářím fakturován. Cestovní kanceláře tak bohužel opravdu předem nevědí, kolik bude palivový příplatek činit.

Hana Hutlová

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Populární na Dům financí