Největší lobbisté jsou podle politiků a úředníků firemní asociace

přečtete do minuty

foto: freeimages, ilustrační fotografie

Největšími lobbisty jsou podle politiků a úředníků firemní asociace, naopak nejméně lobbují advokátní kanceláře. Vyplývá to z průzkumu společnosti Burson-Marsteller, kterého se účastnili politici a vysocí úředníci z 15 evropských zemích a z Bruselu. Z výsledků také vyplývá, že lobbing postrádá transparentnost a poskytuje zkreslené informace.

Pochybnosti o průhlednosti lobbingu má více než polovina oslovených. V Polsku to za vážný problém označilo dokonce 90 procent účastníků průzkumu. „Problém je, když výlučný přístup k politikům mají jen některé zájmové skupiny. Transparentnost je cestou, jak získat důvěru zúčastněných stran a veřejnosti,“ uvedl výkonný ředitel agentury Donath-Burson-Marsteller Tomáš Jelínek.

Celkem 55 procent respondentů uvádí, že lobbisté poskytují jednostranné informace. Přitom ale polovina dotázaných lobbing označila za dobrý způsob, jak hájit národní zájmy.

Zhruba dvě třetiny úředníků a politiků uvedly, že transparentnost jednání s lobbisty je pro ně jedním z nejdůležitějších faktorů. Přitom pouze třetina označila za rozhodující faktor pro jednání s lobbistou jeho registraci. Tu požadují nejčastěji Italové.

Za lobbisty jsou v Evropě nejčastěji považování zástupci firemních asociací. O něco lépe se umístily takzvané public affairs agentury, které se zabývají se zlepšováním vztahů s politiky, a veřejnou správou. Na třetím místě skončily neziskové organizace, které považuje za lobbisty polovina oslovených.

Češi mají v tomto žebříčku na prvním místě agentury public affairs a neziskové organizace. Zástupci Bruselu pak označili za významné lobbisty i advokátní kanceláře, které v českém i evropském pořadí zůstaly až na posledním místě.

Zdroj: Finanční noviny

ČTK

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Populární na Dům financí