Prostředky na německé šrotovné byly vyčerpány
štítek Stalo se čtení na 2 minuty
Peníze vyčleněné na německé šrotovné, které letos v Německu podpořilo prodej především menších automobilů včetně škodovek, po necelých osmi měsících vyschly. Oznámil to dnes spolkový úřad pro hospodářství a kontrolu vývozu (Bafa). Německá vláda už s poskytnutím dalších prostředků na „ekologickou prémii“ nepočítá. Ještě v srpnu se díky šrotovnému na největším evropském odbytišti aut prodalo o 28 procent vozů více než ve stejném období loňského roku.
Německá vláda na státní prémii ve výši 2500 eur (zhruba 64.000 korun) na koupi nového automobilu a sešrotování nejméně devět let starého vozu vyčlenila dohromady pět miliard eur. Finanční podporu, která byla součástí lednového balíčku na rozhýbání ekonomiky v krizi, čerpaly v Německu téměř dva miliony lidí. V posledních týdnech o prémii žádalo denně 8000 až 9000 osob.
Internetový portál Bafa, jehož prostřednictvím mohli zájemci o šrotovné žádat, byl dnes uzavřen. Poslední možná žádost byla přijata přesně v 10:14 SELČ. Ještě ve čtvrtek se však bude moci 15.000 zájemců dodatečně zapsat na seznam čekatelů a doufat, že se na ně dostane díky zamítnutí zatím nezpracovaných žádostí.
Německé šrotovné podpořilo prodej zejména malých vozů. Výrazně z něj profitovaly domácí automobilky jako Volkswagen nebo Opel, ale také například Škoda Auto, jejíž nová Fabia v první polovině roku na německém trhu patřila k nejprodávanějším modelům od zahraničního výrobce. Německý trh je pro Škodu Auto největším odbytištěm.
Šrotovné v minulých měsících výrazně zvedlo celkový odbyt automobilů v Německu. Svaz mezinárodních výrobců automobilů (VDIK) dnes oznámil, že v srpnu se prodalo o 28 procent vozů více než ve stejném období loňského roku. Dohromady na německé silnice minulý měsíc vyjelo 275.000 nových aut.
Ještě větší zvýšení odbytu zaznamenaly automobilky na německém trhu v předchozích dvou měsících. V červnu činil nárůst zhruba 40 procent a v červenci 30 procent. Od počátku roku se v Německu prodalo 2,675.000 aut, což znamená nárůst o téměř 27 procent ve srovnání s prvními osmi měsíci roku 2008.
Ekonomové většinou hodnotí německé šrotovné jako úspěch, ale někteří upozorňují i na jeho úskalí. Po jeho vyčerpání totiž nyní výrobcům automobilů hrozí o to větší a vleklejší pokles odbytu. Příští rok by se tak podle znalců branže mohlo v Německu prodat až o milion aut méně než letos, odhadem kolem 2,8 milionu vozů.
Německé šrotovné se stalo vzorem pro přijímání podobných protikrizových opatření v několika dalších evropských zemích i v USA. V Česku první pokus o zavedení šrotovného vetoval prezident, Poslanecká sněmovna ale ještě může jeho rozhodnutí přehlasovat.
Zdroj: Finanční noviny, ČTK